zondag 23 september 2018

Filmrecensie 'Kappen!' naar het boek van Carry Slee.

Filmrecensie
Kappen!, Tessa Schram, 2016, Kappen!, Carry Slee

Van je vrienden moet je het maar hebben. Dat ontdekt Sander, nadat hij door zijn beste vrienden van de basisschool in de problemen komt. Chris en Maarten worden erg beïnvloed door Emiel, een vriend van hun school en komen daardoor op het slechte pad. En dan loopt het uit de hand! Er belandt een onschuldige jongen in het ziekenhuis en Sander wordt gechanteerd door Emiel, die alles zo weet te draaien dat Sander als schuldige zal worden aangewezen. Er volgen spannende scènes met achtervolgingen en bedreigingen. Maar uiteindelijk leren we dat oude vriendschap niet roest en loopt het goed af met de drie oude vrienden.

'Gewoon je best doen, meer niet. En hopen dat de bal dan goed neerkomt.Voorbij de keeper. Zo het vangnet in. Als er een vangnet is om je op te vangen.' Met deze voetbalmetafoor eindigt de film.
Voetbal is een terugkerend thema in het verhaal en dit zal menig jeugdig kijker aanspreken. Al in de intro zien we hoe de drie heren als kleuters in hetzelfde team speelden, zien we ze letterlijk opgroeien op het veld. We ontdekken dat Sander de verteller van het verhaal is, een van de drie vrienden. Ze spelen nog steeds in hetzelfde team, maar ook op het veld zie je de invloeden van buiten het veld goed terug. Je leert de drie personages goed kennen. Deze zijn alle drie erg verschillend en hun karakters en omgeving worden goed uitvergroot, tot in de extreme clichés. Sander is de stille, serieuze jongen uit een gelukkig gezin. Chris komt uit een gezin dat in scheiding ligt. Dit wordt diverse malen uitgebreid in beeld gebracht, waardoor je het vermoeden krijgt dat dit een van de oorzaken is dat het fout gaat met hem. Chris is erg beïnvloedbaar en zijn nieuwe vriend Emiel heeft dit goed in de smiezen. Als derde en laatste vriend is er Maarten. Van Maarten krijg je erg weinig informatie te zien. Hij wordt in beeld gebracht als meeloper. Maarten's vriendschap is 'koopbaar' leren we tegen het einde van de film in een spannende scène waarin Emiel het lijkt te winnen van Sander.
Doordat deze personages zo worden uitvergroot deze film, is het voor de kijker gemakkelijk om zich te identificeren met een van de personages. Met name voor leerlingen die net op de middelbare school zitten kan Kappen! een leerzame film zijn, kunnen ze een wijze les krijgen. Leerlingen kunnen zich gaan beseffen dat je ook 'foute vrienden' kunt krijgen. En hopelijk realiseren ze zich dan dat het misschien maar verstandig is om meteen het goede te doen, in plaats van zich een hoop problemen op de hals te halen.

Een ander element dat de jeugdige lezer wel zal aanspreken is de ontwikkelingen in het liefdesleven van Sander. Sander is verliefd op Indra en het lijkt wederzijds te zijn. Toch komen er veel spanningen, doordat Indra een goed chantagemiddel is om Sander te kunnen beïnvloeden. Emiel deinst nergens voor terug en regelmatig komt er een mes in beeld.  Sander neemt dus afstand van Indra in de hoop haar te kunnen beschermen. Met de liefde dreigt het dus helemaal fout te lopen, maar we ontdekken hier dat eerlijkheid en openheid erg belangrijk is. Het loopt uiteindelijk, helemaal aan het einde van het verhaal, gelukkig toch goed af met de twee. Doordat Indra aan het verhaal is toegevoegd, is het ook voor de meiden uit de onderbouw een leuke film om te zien. We volgen haar in de zoektocht naar vriendschap en liefde voor Sander, maar ook zien we dat ze het zwaar heeft, omdat er iets aan de hand is met haar gezondheid. Hier kan ook veel lering uit worden getrokken voor het jeugdige publiek.

Het is de regisseuse Tessa Schram goed gelukt om alle personages en invloeden op hen op een mooie, spannende en soms ontroerende manier in beeld te brengen. Voor de 12+  leerlingen is er denk ik geen saai moment in de film. Geen langdradige stukken, veel spanning en actie en zelf was ik vooral erg benieuwd naar een omslagpunt in het gedrag van Chris en Maarten. Je ziet dat ze zelf ook wel doorhebben dat het niet goed is wat er gebeurt, maar ze lijken niet terug te kunnen, omdat Emiel ze in zijn macht heeft. Dit zet de kijker tot nadenken en deze zal misschien zelfs dingen herkennen bij hemzelf of in zijn omgeving. Je zou dit kunnen koppelen aan bijvoorbeeld een schrijfopdracht, waarbij de leerlingen hun vrienden onder de loep nemen en een persoonsbeschrijving of karakterbeschrijving geven. Op die manier kun je ook het naamwoordelijk gezegde behandelen op een toegankelijke manier.

Al met al vind ik Kappen! een geslaagde, spannende, boeiende en leerzame film, die ik zeker zal aanraden om te kijken. De film is gemakkelijk toegankelijk, omdat hij ook op Netflix te vinden is.
Ik wens je veel kijkplezier, maar natuurlijk ook wijsheid toe!

Hans Nikkelen, 626021