zondag 23 september 2018

Recensie Hasta la vista door Esther van Lavieren

Judith Visser (2013), Hasta la vista
Uitgeverij: Meulenhoff Boekerij bv

Samenvatting:
Milla is 16 jaar oud en gaat samen met haar ouders en haar vriendin Claire  op vakantie naar het Spaanse eiland Menorca. Daar ontmoeten zij de 19-jarige Nederlandse Max en zijn vrienden.
Claire wordt verliefd op Max en gaat op een avond met hem en zijn vrienden op stap. Milla vertrouwt het niet en wil niet met hen mee. Midden in de nacht komt Claire terug en blijkt ze te zijn verkracht door Max en zijn beide vrienden.Terug van vakantie kan Claire niet leven met wat er gebeurd is en neemt een vreselijke beslissing. Milla besluit in samenwerking met Chan, de broer van Claire, wraak te nemen op Max en zijn vrienden. Dan komt de onverwachte waarheid over de bewuste avond in Spanje aan het licht en ziet het er voor Milla en Chan niet goed uit.

Waardeoordeel:
Dit boek is de derde jeugdthriller van Judith Visser en geschikt voor lezers vanaf 15 jaar. In deze thriller wordt, zoals we van Visser gewend zijn, in thrillers voor volwassenen, niets aan de verbeelding overgelaten. Tot in detail worden de meest macabere gebeurtenissen beschreven waarbij je sommige stukjes liever wil overslaan omdat deze levensecht worden neergezet. Vanaf het begin van het boek wordt de spanning meteen opgebouwd door het gebruik van flashbacks waarvan je niet weet door wie ze zijn geschreven.

Hoe verder je in het boek komt hoe meer de spanning stijgt. Met het thema verkrachting kunnen meisjes helaas te maken krijgen maar ik vind dat dit boek erg ver gaat op de manier waarop het wordt beschreven. De karakters van de introverte Milla en de meer vrijgevochten, soms wat onnozele, Claire worden goed uitgewerkt. Gedurende het verhaal ontwikkelen deze karakters zich sterker. Dit boek laat goed zien dat wat ouders in hun verleden hebben meegemaakt invloed kan hebben op de opvoeding van hun kinderen. Het blijkt dat de flashbacks vanuit de moeder van Claire zijn geschreven. Doordat wat zij als meisje heeft meegemaakt voedt ze haar dochter erg beschermd op maar helaas herhaalt het verleden zich. Ook laat dit boek zien hoever vriendschap, wraak, haat en angst kunnen reiken. De manier waarop Milla als vriendin en Chan als broer van Claire bewust wraak op Max en zijn vrienden nemen is wederom zo luguber dat je dit als volwassene niet snel zou bedenken. De stoere Chan en Milla worden verliefd op elkaar waarmee het boek een stukje romantiek aanstipt wat voor meiden van de leeftijd voor wie het boek geschreven is aanspreekt. Uiteindelijk neemt het verhaal een onverwachte wending wanneer blijkt dat Claire niet verkracht is en Milla en Chan twee jongens voor hun leven verminkt en gruwelijk gestraft hebben. Het boek heeft een open einde en Judith Visser zal ongetwijfeld de kans benutten om hierop een vervolg te schrijven.

Tot slot:
Hasta la vista (tot ziens) mag dan een young adult thriller zijn, toch zou ik het boek niet snel aanbevelen gezien de angstaanjagende en soms zelfs misselijkmakende beschrijving van de diverse gebeurtenissen. Niet iedere 16-jarige zal hier klaar voor zijn.

1. De kern van je recensie is vooral inhoud en de plastische beschrijvingen. Daarmee wordt de recensie wat eenzijdig. Ik mis passende voorbeelden die je oordelen verduidelijken.