woensdag 19 september 2018

Hoe overleef ik (zonder) liefde? – Francine Oomen
Oomen, F. ( 2006). Hoe overleef ik (zonder) liefde?. Amsterdam Antwerpen EM. Querido’s Uitgeverij B.V. 


Rosa is inmiddels 16 jaar en maakt weer van alles mee in dit negende deel van de serie ‘Hoe overleef ik’. Rosa is verhuisd en woont nu samen met haar moeder in Amsterdam, waar ze inmiddels haar weg heeft gevonden en nieuwe vriendinnen heeft gemaakt. Rosa vindt liefde maar ingewikkeld. Tussen Rosa en haar vriendje Neuz, gaat het niet goed, en dan ontmoet ze ook nog eens een andere leuke jongen. Rosa’s moeder is aan het internet daten en haar vriendin Noa loopt weg van huis. Uiteindelijk komen Rosa en Neuz toch weer bij elkaar. Rosa kwam er namelijk achter dat niemand kan overleven zonder liefde.  
Voor de doelgroep komen belangrijke problemen en issues aan de orde. Ikzelf heb bijna alle boeken van Francine Oomen tijdens mijn jeugd gelezen en ik vond als puber de onderwerpen maar al te interessant en herkenbaar. De belangrijkste opgave voor de adolescent is het zoeken naar een eigen identiteit. Adolescenten zijn onderhevig aan sterke stemmingswisselingen en weten niet goed wat ze aan zichzelf hebben (Coillie, 2007, blz. 74). Tijdens het lezen merk je dat de hoofdpersoon sterk opzoek is naar haar eigen identiteit en dat ze soms niet weet wat ze met zichzelf aan moet: ''Soms raak ik zo over mijn toeren dat ik niet meer kan luisteren naar wat iemand tegen me zegt. Dan ben ik gewoon een ontploffende vulkaan en slingeren de brokstukken door de lucht. Ik begrijp mezelf niet. Ik heb op zulke momenten geen controle meer over mezelf.'' (Oomen, 2006, blz. 69). 
Rosa heeft veel vragen over de liefde en krijgt veel antwoorden door middel van de survivaltips die in het boek worden gegeven. De jonge lezers worden op die manier geconfronteerd met nieuwe ideeën en vinden er alternatieve oplossingen voor hun eigen (liefdes)problemen (Coillie, 2007).
 
In het boek vindt er een gebeurtenis plaats die mij als lezer aangreep. Rosa's vriendin, Noa, is weggelopen van huis omdat ze van haar ouders niet samen mag zijn met haar vriendje Samuel. Haar ouders willen namelijk dat ze naar Marokko vertrekt en trouwt met ''meneer Bejaarde Hangsnor.'' (Oomen, 2006, blz. 31). Ze hoeft van haar ouders niet meer terug te keren. Ze is niet meer hun dochter... In dit stuk is sprake van emotionele geladenheid, zoals in veel adolescentenboeken. In dit geval gaat het over het verzet tegen ouders en het kiezen voor een eigen leven.

Het boek heeft een prettig formaat. Niet te dik, niet te dun. De tekst bevat goed aansluitende tekeningetjes en ziet er daarom aantrekkelijk uit voor de lezer. Het boek is met vaart geschreven en leest daarom ook lekker weg. Het verhaal is sympathiek, geestig, soms spannend en realistisch met levensechte personen. Het verhaal wordt afgewisseld met e-mails, sms’jes en msn-gesprekken, wat het verhaal speels maakt.

Dit boek is zeker geschikt voor leerlingen, omdat het bij de belevingswereld van een 13-jarige aansluit. Voor meisjes die opzoek zijn naar zichzelf en liefde soms maar ingewikkeld vinden, is dit een leuk boek om te lezen!

2 opmerkingen:

  1. Ik mis in je intro dat dit boek onderdeel is van een serie. Dat hoeft een lezer niet te weten...
    Verder goede recensie

    BeantwoordenVerwijderen