zaterdag 29 september 2018

Recensie van 'Binnenstebuiten' van Ruby de Witte door Janine Rietveld- Nefkens

Recensie van poëziebundel 'Binnenstebuiten' van de Witte, R. (2010). Van Holkema en Warendorf, Houten/Antwerpen.


Samenvatting



Het boekje van Ruby de Witte bevat 20 gedichten geschreven door een 16-jarige, waarbij als rode draad het onevenwichtige gevoelsleven van de puber wordt verwoord. De gedichten beschrijven uiteenlopende belevenissen die van alledag kunnen zijn: een observatie in een park, een overpeinzing over de toekomst, het laatste lesuur van de week of een donker gevoel in een sombere tijd.


Als ik uitga van de leesfasen van Coillie (2007) is deze bundel met name geschikt voor adolescenten. De hoofdpersoon in de gedichten, tevens de schrijfster, is op zoek naar zichzelf en laat de confrontatie zien met haar persoonlijke twijfels en emoties. 
Daarbij wil ik wel opmerken dat ik de gedichten met name voor bepaalde typen pubers herkenbaar acht. Het zal een doelgroep aanspreken die bewuster met hun pubertijd of met thema's van de pubertijd omgaat en bewuster in de wereld staat. 

Een mooi voorbeeld hiervan is het gedicht 'Kon ik maar iets doen' (blz. 25). Hier wordt heel mooi de wisselwerking van de puber weergegeven die zich enerzijds heel erg bewust wordt van wat er in de wereld gebeurt, maar het ook nog heel erg op zichzelf betrekt. 'Die dag zag ik iets ergs' (regel 1), 'en ik voelde me schuldig' (regel 4) en ‘Misschien kwam die ramp wel deels door mij’ (regel 7-8).  De schrijfster laat hier haar vermogen tot zelfreflectie zien, wat nogmaals onderstreept dat de gedichten geschikt zijn voor jongeren in de fase van de midden-adolescentie. 

Sommige gedichten zijn aangrijpend, omdat ze zo raak zijn verwoord en herkenbaar zijn. Zoals het gedicht 'De regel van onsterfelijkheid' (blz. 38-39). 'Een meisje uit onze buurt is laatst zomaar overreden' (strofe 4, regel 1-2), hier lees je de clash met de realiteit. Het puberbrein dat roept 'mij kan niks overkomen', zoals strofe 7 duidelijk maakt: ‘Ons zal dit echt niet gebeuren, al wordt het tegendeel zo vaak bewezen, de dood zullen wij niet vrezen.’ Of: 'Ons zal het echt niet gebeuren' (strofe 8, regel 1): de gemiddelde puber waant zich inderdaad onsterfelijk, je denkt dat je alles kunt en je durft alles en zoekt grenzen op. Versus de pijnlijke bewustwording dat het de realiteit is dat iemand dood kan gaan en je je hiertegen wil verzetten: ‘Want kinderen van onze leeftijd horen nog niet dood te gaan, al doen we er soms alles aan.’ (strofe 9).

De schrijfster is er in mijn optiek absoluut in geslaagd haar bundel zo te schrijven dat ook ouders en iedereen die direct betrokken is bij opgroeiende adolescenten, worden aangesproken tot de inhoud van haar gedichten. Ze slaat een mooie brug die het mogelijk maakt om op een heel toegankelijke manier je te verplaatsen in het puberbrein.

De bundel leent zich ook uitstekend voor activiteiten in de klas, en dan met name als onderdeel van mentorlessen en lessen die betrekking hebben op de sociaal emotionele ontwikkeling. Zo kan naar een bepaald gedicht uit de bundel worden toegewerkt, door vooraf een thema aan te snijden, maar ook kunnen leeservaringen worden uitgewisseld nadat iedereen één bepaald gedicht heeft gelezen. De thema's in de bundel zullen actueel blijven en dus kan de bundel blijvend een bron van inspiratie zijn voor de inhoud van lessen.

De stijl van de gedichten is wisselend, zo rijmt het ene gedicht wel en de andere niet, heeft het ene een fijn cadans en ontbreekt dat bij een ander, maar de gedichten spreken zo enorm aan, dat je blijft doorlezen tot je ze alle 20 hebt gelezen, om vervolgens weer vooraan te beginnen ,omdat je ze helemaal tot je wil nemen.

Janine Rietveld








2 opmerkingen:

  1. Een prima recensie, gevarieerd, goede voorbeelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reactie op de recensie van 'Binnenstebuiten' van Ruby de Witte door Janine Rietveld- Nefkens

    Net als Janine, ben ook ik enthousiast over deze bundel van Ruby de Witte. Het is knap hoe je als 16-jarige zo gevoelig kunt schrijven over je gevoelens, het op zoek zijn naar jezelf en de confrontatie zoeken met persoonlijke twijfels en emoties. Janine merkt hierbij op dat ze de bundel voor bepaalde typen pubers herkenbaar acht. Dit ben ik deels met haar eens. Door de openheid waarmee Ruby de Witte schrijft, zouden sommige gedichten ook juist aanleiding kunnen geven om een gesprek te hebben over gevoelens en relaties. Een voorbeeld hiervan vind ik het gedicht 'Zus wordt achttien'(pag.40) In dit gedicht zie je de kanteling van haar gedachten over haar zus waar ze zich aan ergert omdat ze teveel geluid maakt als ze laat thuis komt, haar troep laat slingeren of opmerkingen maakt wanneer de schrijfster 's nachts nog ligt te leren. Midden in het gedicht komt een soort kanteling, het besef dat wanneer haar zus achttien wordt, ze zich volwassen zal gaan gedragen en waarschijnlijk ook niet meer thuis zal wonen. Dit besef maakt ook dat ze al de ergernissen van nu gaat relativeren omdat er een nieuw leven buiten het 'thuis' op haar wacht.

    Janine schrijft in haar recensie dat zij, afgaande op de leesfasen van Coillie, deze bundel vooral geschikt acht voor adolescenten. Ik ben dit deels met haar eens. Er staan ook gedichten in de bundel beschreven die geschikt zouden zijn voor de leeftijdsgroep 12+. Een voorbeeld hiervan is het gedicht 'Op de fiets' (pag. 12), waarin de schrijfster (op rijm) een fietstocht beschrijft waarin ze helemaal niets hoeft als alleen wegdromen op de fiets. Straks thuis wacht er weer huiswerk, een kamer die nog moet worden opgeruimd, sociaal doen. Maar nu op de fiets kan ze even lekker wegdromen en is het enige waar je alert op moet zijn de politie, omdat ze fietst zonder licht. Hoe herkenbaar voor 12 jarigen! Het sluit goed aan bij hun belevingswereld en van daaruit ook heel goed toepasbaar in de klas.

    Janine geeft verder aan dat sommige gedichten heel aangrijpend zijn, omdat ze zo raak zijn verwoord en herkenbaar zijn. Dit ben ik helemaal met haar eens. Niet alleen het gedicht 'De regel van onsterfelijkheid' past hier heel mooi bij, ook in het gedicht 'Levensdoel' vind je dit thema terug. 'Ik vind het naar dat ik niet begrijp waarom ik hier leef en ben Misschien ben ik nog niet rijp voor het antwoord op die vraag' Of 'niet oud genoeg, te weinig ervaring als er een antwoord is, ik hoor het graag'(strofe 2 regel 3-4)

    Al met al een heel bijzondere bundel waar voor alle pubers, jong adolescenten en adolescenten herkenbare elementen in zitten. Daardoor vind ik deze bundel zelfs ook heel bruikbaar voor iedereen die met pubers werkt!

    BeantwoordenVerwijderen