maandag 17 september 2018

Recensie van: #Laatste Vlog, van Carry Slee, door Marloes Steerneman

Carry Slee, 2017, #Laatste Vlog, Amsterdam: Overamstel uitgevers.

In #Laatste Vlog belanden Noud en Gijs in een levensgevaarlijke situatie. Noud raakt in paniek en neemt daardoor een beslissing die hem duur komt te staan. Zijn beste vriend Gijs verbreekt de vriendschap. Zowel Gijs als de rest van de klas wil niets meer met hem te maken hebben. Noud besluit een vlog te maken met behulp van Roos, de enige die nog met hem praat. Met deze vlog, waarin hij een gevaarlijke stunt uit haalt hoopt Noud zijn vrienden terug te krijgen, maar dit heeft helaas niet het gewenste effect. Het brengt Gijs en zijn vrienden wel op een idee en besluiten ook vlogs te gaan maken. Hierdoor blijven ze hun grenzen verleggen totdat het fout gaat. In het boek speelt zich ook de verhaallijn af over Roos. Roos ontdekt dat haar stiefzusje Suzan diep in de problemen zit. Samen met Noud besluit Roos haar stiefzusje te helpen.

Persoonlijk waardeoordeel.
Om te beginnen vond ik het een heel leuk boek om te lezen. Het is zo geschreven dat het constant lijkt alsof je zelf midden in de situatie aanwezig bent. Al vrij snel in het boek vindt er een gebeurtenis plaatst die mij aangreep en de lezer gelijk een mening laat vormen over een van de hoofdpersonen Noud.
'Gijs' roept hij naar zolder, maar hij krijgt geen antwoord. De zoldertrap staat vol zwarte rook. Gijs is boven. Hij weet dat er maar 1 ding is wat hij moet doen: de zoldertrap opgaan en Gijs redden.' 'In paniek rent hij de trap af naar buiten. 'Help! Brand!!!' (bladzijde10)
Daar waar ik als volwassene kan bedenken dat we in paniek situaties niet altijd in staat zijn te handelen zoals we moeten handelen, zijn de klasgenoten en vrienden keihard voor Noud. Door hem was Gijs bijna dood en Noud is een lafaard, een loser. Het is zo makkelijk gelijk te oordelen over Noud. Ook van zijn vader krijgt hij weinig steun. 'Op de gang hoort hij zijn ouders praten. 'Ik kan het maar niet begrijpen', zegt zijn vader. 'Hoe kan het dat hij zo laf is? Dat heeft hij niet van mij en ook niet van zijn opa.' (bladzijde 47) Doordat ook zijn vader hem niet steunt, krijg ik nog meer medelijden met Noud. Wat zou het met het zelfbeeld van Noud doen als zijn vader begrip zou tonen? In het boek lijkt Noud meer waarde te hechten aan de meningen van zijn vrienden dan van zijn vader. Iets wat in werkelijkheid bij pubers van deze leeftijdsfase ook voorkomt.

Voor mij roept het boek herinneringen op en zijn situaties erg herkenbaar. De schrijfster laat zien welk effect groepsdruk heeft en de verschillende rollen komen hierin duidelijk naar voren. Ook schetst Carry Slee een realistisch beeld van hoe hard pubers kunnen zijn. De leiders die roepen dat Noud een lafaard en een loser is. Een groep die hen volgt, bang om zelf het mikpunt te worden en dan is daar gelukkig ook Roos die zelf haar oordeel velt en niet mee doet met de rest. Ik hoop dat de jonge lezers inzien dat niet mee doen met de rest niet altijd verkeerd hoeft uit te pakken. Roos keurt de pesterijen af en blijft gewoon normaal doen tegen Noud. Hierbij speelt haar stiekeme verliefdheid voor Noud natuurlijk wel een rol. Dat Roos niet mee doet met de rest heeft geen negatief effect op haar positie in de groep.
Verder speelt het boek heel erg in op de interesse van de jeugd op dit moment; social media. Vloggen is erg populair. Het krijgen van zoveel mogelijk likes, views, reacties lijkt steeds belangrijker te worden. Hoe meer hoe beter, hoe gelukkiger je je daarbij voelt. Maar hoever wil je hiervoor gaan? Het boek laat ook de andere kant zien. Zowel in het boek als in de realiteit ontstaat steeds meer de drang naar populariteit door steeds extremere en gevaarlijkere dingen te doen. Dit loopt niet altijd goed af, zo ook in het boek.

Naast het verhaal over de vlogs speelt zich ook het verhaal over Suzan af. Het stiefzusje van Roos is online in contact gekomen met een zogenaamde leuke jongen die een vieze vent blijkt te zijn en Suzan chanteert. Ze moet hem steeds geld geven anders publiceert hij pikante foto's van haar. Ook dit thema is erg actueel. Meisjes, maar ook jongens, die met de verkeerde personen in contact komen via internet en daardoor verstrikt raken in leugens en problemen. Ik vind het erg goed dat Carry Slee deze onderwerpen in haar boeken belicht en dan vooral ook de keerzijde ervan en hoe ontzettend fout dit kan aflopen. Kinderen van de leeftijd 12-15 zijn nog niet in staat te overzien wat de gevolgen van hun acties op de langere termijn zijn. Daarom vind ik dit boek ook zo geschikt voor deze leeftijdscategorie. Het is een actueel onderwerp wat ze zeer zal aanspreken. Ook de thema's vriendschappen en verliefdheid, wat in deze leeftijdsfase zeer populair is, zorgen voor een aantrekkelijk verhaal. Daarnaast worden de gevoelens van de hoofdpersonen uitgebreid omschreven en geeft het een kijk in de gevoelswereld van een puber die door iedereen wordt uitgekotst, de puber die zo erg in de problemen zit en door schaamte geen hulp durft te vragen en welke invloed dit heeft op de pubers. Door de uitvoerige omschrijving van deze gevoels- en belevingswereld kan het niet anders dan dat jongeren zich kunnen identificeren met een van de personen in het boek.

Gelukkig heeft het boek een goede afloop waarbij "de slechteriken" hun verdiende loon krijgen en Noud zijn vrienden weer terug heeft. Ook de man die Suzan chanteert wordt gepakt en Noud is de held in dit verhaal. Dit zorgde er bij mij voor dat het steeds terugkerende gevoel van onrecht verdween door de goede afloop.
Al met al vind ik dit boek een absolute aanrader! Het leest makkelijk weg. Carry Slee geeft ontzettend realistisch weer met welke dingen pubers worstelen. En zoals ik al zei, stelt ze een onderwerp aan de kaak wat erg actueel is. Door de spanning in het boek blijf je lezen maar is het voor een puber gelijk ook educatief als het gaat om de gevaren van social media.

2 opmerkingen:

1. Een goede recensie, waarin je de verhaallijn goed naar voren laat komen. Ik zou ook in het tweede deel van de recensie citaten gebruikt hebben.