vrijdag 28 september 2018

Recensie van 'September' van Sjoerd Kuyper, door Marijke de Heer

Recensie van jeugdpoëziebundel ‘September’ (Nieuw Amsterdam, 2009) van Sjoerd Kuyper, door Marijke de Heer

In september gaan de vaders dood
en erven de zonen hun sterfelijkheid

Deze poëziebundel is een herinnering aan de vader van de dichter, Kees Kuyper. De bundel bevat vele gedichten in een zeer diverse stijl. Ongeveer halverwege staat de toespraak die de auteur heeft uitgesproken tijdens de uitvaart van zijn vader: ‘De ogen van een herder en het hart van het lam’, vergezeld van een foto van de vader met zijn tweejarige zoon op de arm[i]. Tevens worden gedichten van zijn vader in dit verhaal opgenomen. Het is duidelijk dat de dichter zijn talent niet van een vreemde heeft. In alle gedichten is het opmerkelijk, dat de dichter met een enkel woord heel treffend een scala aan beelden weet op te roepen. Dat maakt deze bundel een zeer boeiende aanwinst.

September, meestal een mooie, zonnige maand, maar ook een maand waarin je de naderende herfst al ruikt. En dat is precies de sfeer van deze bundel: herinneringen aan een zonnige jeugd, aan een vader die er voor je was, maar die nu deel uitmaakt van een andere werkelijkheid. September en sterfelijkheid, een sterke alliteratie, waardoor het opschuiven van een generatie blijft haken, het verweesde gevoel, het besef dat je de volgende bent in de lange rij van generatie op generatie.

Ik houd niet zo van poëzie: ik vind het vaak te vaag, te gezocht, te van alles wat niet bij mij past. Toch, deze bundel greep me vanaf de eerste zin, de opdracht: In september gaan de vaders dood en erven de zonen hun sterfelijkheid. Geen woord teveel!

Het tweede wat mij opvalt is de brede literaire basis: verwijzingen naar de klassieke literatuur en de bijbel. Zoals bijvoorbeeld in het gedicht September (p.8): ‘O Sappho, laat de meisjes slapen’ en in het gedicht Stof (p.7): ‘en stof legt zich neer aan de voeten van het lam / en stof liep uit zijn handen en zijn voeten en zijn zij’. Dat maakt wel, dat er kennelijk bij het lezerspubliek bekend wordt verondersteld, dat ze weten dat Sappho een lyrische dichteres uit de Oudheid was en tevens moet de bijbelse symboliek bekendheid genieten, om de portee van deze regels op volle waarde te schatten.

Deze bundel valt onder jeugdpoëzie volgens de site http://www.lezenvoordelijst.nl . Zoals uit bovenstaande blijkt, vraagt deze bundel het nodige aan belezenheid en algemene ontwikkeling. Daarmee is deze bundel meer geschikt voor jongeren ouder dan 15 jaar. Toch kan het mijns inziens ook jongere lezers boeien, afhankelijk van hun taalgevoel en levenservaring. Immers, iedereen heeft een vader en herkent mogelijk de gevoelens die deze gedichten bij de lezer oproepen.

Ik vond het een geweldige bundel: geen overtollige woorden, geen gezochte woordwendingen. Je vraagt je onwillekeurig af hoeveel tijd hierin is gaan zitten, om al deze woorden zo te rangschikken, al deze zinnen zo te polijsten, dat ze rechtstreeks in je hart belanden en daar niet meer weggaan. Maar dat is nou precies het kenmerk van goede poëzie!