Recensie van 'Lover of loser' (verfilming)

Recensie ‘Lover of loser’ (verfilming)

Titel: Lover of loser
Regisseur: Dave Schram
Belangrijke acteurs: Gaite Jansen, Martijn Lakemeier, Ruud Feltkamp, Susan Visser en Thomas Acda
Jaar van verschijnen: 2009
Titel jeugdboek: Lover of loser: your choice (2006)

Lover of loser (2009), naar het gelijknamige boek, heeft alles wat je van een Carry Slee-verfilming kunt verwachten: een eigentijds, meeslepend verhaal met een aansprekend thema voor jongeren: loverboys.

Het zit de 15-jarige Eva niet mee. Haar vriendinnen hebben allemaal een vriendje, behalve zij. Op een dag ontmoet ze een leuke jongen bij de printshop: Mees. Hij ziet haar ook wel zitten, maar door een misverstand denkt zij dat hij al een vriendin heeft. Daarnaast krijgt ze ruzie met haar beste vriendin en thuis heeft ze het ook al niet makkelijk: haar nieuwe stiefvader mag ze totaal niet en na een ruzie loopt ze van huis weg. Dan ontmoet ze de knappe Ricardo, die haar leven totaal in beslag zal nemen…

Op het eerste gezicht zou je zeggen dat het verhaal allemaal erg voorspelbaar en cliché lijkt: een jong tienermeisje dat van huis wegloopt en maar niet kan wennen aan haar nieuwe stiefvader.

Bovendien voelt zij zich ook nog eens alleen staan in de liefde, maar ze bloeit helemaal op als ze benaderd wordt door een loverboy. En enerzijds is dat ook zo. Toch heeft de regisseur er een pakkend en humoristische film van weten te maken, mede door de keuze van de acteurs en door de afwisselende opeenvolging van locaties en gebeurtenissen. Ook vormen humor en grappige situaties de rode draad van deze film, waardoor je wordt meesleept in het verhaal vanaf het begin tot het einde.

Het succes van deze film hangt zeker voor een deel af van het goede acteerwerk van de overtuigende en geloofwaardige hoofdrolspelers, (met Gaite Jansen als Eva en Martijn Lakemeier als Mees. Als kijker voel je vanaf het begin mee met de jonge en onzekere Mees die (in gedachten) op 6 à 7 manieren probeert om Eva aan te spreken in de printshop (wat tegelijkertijd uitstekend is geacteerd door deze jonge acteur).

Dit wordt nog eens versterkt door de montage van de beelden aan het begin: je krijgt door de close ups van de printers in de printshop gelijk een gevoel van de sfeer waar Mees werkt (niet bepaald romantisch…), die op knullige wijze oefent hoe hij op Eva, een bezoekster van de printshop, af zal stappen. Kort achter elkaar krijg je zijn verwoede pogingen (in gedachten) te zien, waarbij het steeds weer mislukt, doordat hij bijvoorbeeld inkt aan zijn shirt smeert of haar op de verkeerde manier aanspreekt.. Dit zet direct zorgen ervoor dat de toon wordt gezet voor het vervolg van de film.

Goed gekozen is de rol van Mees. Deze jongen, met blonde krullen en blauwe ogen, vormt de aandoenlijke held van het verhaal die balanceert tussen het optreden als lover of loser: de door zijn gitaaroptreden probeert hij wanhopig de aandacht van Eva te trekken, maar hij krijgt slechts aandacht van een paar mensen in het park en een toevallige zwerver, totdat hij zijn liedje op de radio mag laten horen, waar hij door zijn zoektocht echter niet op tijd voor aanwezig kan zijn.

Qua verhaallijn heeft Lover of loser een geloofwaardig en herkenbaar script dat op humoristische wijze een relativerende kijk geeft op het leven van een 15-jarige puber. Op geniale wijze brengt de regisseur in beeld hoe in het brein van een puber kleine zaken soms groot voorgesteld kunnen worden en grote zaken klein. Zo lig je als kijker dubbel wanneer Eva zich angstvallig verbergt onder haar bed in haar kamer terwijl haar stiefvader met haar moeder op haar bed hevig liggen te zoenen en dan kun je helemaal meevoelen – met een glimlach op je gezicht - hoe ellendig zo’n pubermeisje van 15 zich hier geen raad mee weet. Ook krijg je een gevoel van herkenning bij de typische en weinig betekenende ruzie tussen Eva en haar beste vriendin herkenning op. omdat zij gelogen heeft over haar reden om niet naar Eva’s filmavondje te komen, want ‘dat is kinderachtig’.

Soms is de film wel wat karikaturaal en cliché. Zo vond ik de locatie van een skatebaan (de plek waar Eva’s vriendinnen rondhangen), een beetje stigmatiserend: het geeft een beetje het beeld alsof alle hippe meiden skaten en je ‘cool’ bent als je skatet. Een wat teruggetrokkener meisje als Eva zou hier niet thuishoren, en zeker niet als haar vriendinnen beginnen te zoenen met stoere skaters. Ook de loverboy Ricardo, met zijn geföhnde haar, vond ik wat aan de voorspelbare kant.

Wat ik persoonlijk mooi vond, is dat een ernstig thema als ‘loverboys’ door middel van het decor, de kostuums en de situaties wordt gerelativeerd met humor, terwijl het je toch aan het denken zet. Eva scheurt de pikante kleding die ze moet aantrekken doormidden, tot woede van de eigenares. En op het moment dat je je realiseert dat Eva zich op een plek bevindt waar tientallen vrouwen als prostituees worden gedwongen om te werken voor een loverboy, brengt de knullige Mees al snel een vrolijke noot in het geheel.

Ook vind ik de muziek goed gekozen bij deze film. Zeker het liedje van Mees, dat een centrale plaats inneemt, zorgt voor een lach en een traan, zeker bij de ontknoping aan het einde.

Tenslotte maakt het serieuze thema in combinatie met herkenbare situaties deze film ook zeker geschikt voor gebruik in de klas. Juist door middel van herkenbare zaken als verkering, alleen staan, gescheiden ouders, e.d. biedt deze film een mooie kans om het thema van loverboys te kunnen bespreken.

Al met al zit de film goed in elkaar en geeft deze een goede inkijk in de wereld van jongeren, ook al zijn dat dan soms wat clichés – én in het gevaar van loverboys. Door de combinatie van humor met spanning houd je het makkelijk vol tot het einde en blijft het luchtig en dit maakt het een leuke film voor zowel jong als oud.