Carry Slee,
2017, #Laatste Vlog, Amsterdam, Overamstel uitgevers.
Steerneman, M., maakt in haar samenvatting direct duidelijk hoe het boek diverse perikelen beschrijft van een groep vrienden en dat deze zowel alledaagse als uitzonderlijke gebeurtenissen betreffen. In het waardeoordeel dat zij vervolgens schrijft, lees ik: 'In dit boek ….. beste vriend.' en ik ben van mening dat deze alinea niet hoort bij haar waardeoordeel., maar nog een onderdeel is van de samenvatting. Ze sluit haar waardeoordeel wel af met een structureel argument over de start van het verhaal met een dramatische gebeurtenis en het tempo waarin gebeurtenissen elkaar opvolgen.
Steerneman, M. maakt ook gebruik van andere argumenten. Ze beschrijft wat haar heeft aangegrepen in de verhaallijn van Noud en legt ook helder uit waarom dat zo is en hoe zij het interpreteert. 'Doordat hij het gevoel heeft dat zijn vader hem niet steunt, wordt zijn schuldgevoel alleen maar groter.'
In de verhaallijn van Susan maakt Steerneman, M. gebruik van argumenten ten behoeve van de leerzaamheid wanneer zij schrijft wat Susan, de dochter van de stiefvader van Roos, een lid van de genoemde vriendengroep, overkomen is. Ze legt een link tussen het verhaal en een actueel probleem: 'grooming', waarbij ik van mening ben dat zij dit begrip kort had mogen expliciteren. Ondanks dat het een actueel probleem betreft, weten namelijk veel jongeren niet wat dit betekent en dat met name die jongeren meer risico lopen hier slachtoffer van te worden.
Ze beoordeeld het boek als 'mooi en leerzaam vanwege de realistische en actuele onderwerpen waar kinderen liever niet over praten'. Het is mijn ervaring als docent, dat de jeugd graag praat over dergelijke onderwerpen wanneer het nog als leerzaam wordt ervaren. Het wordt moeilijk wanneer een jeugdige al een slachtoffer is. Het wordt mij als lezer van de recensie niet duidelijk wat je als lezer daadwerkelijk leert door het lezen van het boek, tenzij er als vervolg op lezen lessen of activiteiten aan worden gekoppeld. Om ouders en/of docenten te prikkelen gevaren van grooming tot leerpunt te maken, had die link mooi in de recensie gepast. Bijvoorbeeld hoe 'interpretatievragen' een gesprek naar genoemd thema op gang kan brengen.
In de eerste alinea sluit recensent af met een structureel argument en borduurt daar op voort in de één-na-laatste alinea: 'korte zinnen, alledaagse woorden, geschreven vanuit
het perspectief van de hoofdperso(o)n(en), spannende verhaallijnen'. Voor wat de structuur van de recensie betreft, hadden deze beter bij elkaar kunnen staan.
Ook de verwijzing naar secundaire literatuur in de laatste alinea, vind ik beter passen aan het begin van haar waardeoordeel, zodat direct duidelijk wordt voor wie dit boek volgens haar het meest geschikt is en waarom ze dat vindt. Als een leek deze recensie leest, wordt het onvoldoende duidelijk waarom Steerneman, M. dit boek het meest geschikt vindt voor jeugdige lezers en op basis van welke kenmerken zij vindt dat het 'net' binnen de literatuur valt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten