Elvis Long heeft afgesproken met zijn bijna-vriendin Thalisha op de pier. Dit zou de mooiste zomer ooit moeten zijn voor hem, maar hij zal haar daar nooit ontmoeten... Op weg naar de pier krijgt Elvis een briefje in zijn handen gedrukt: ‘Dit is een test. We hebben je vader. Vertel het aan niemand. Anders teken je zijn doodvonnis’. Dit is het begin van een zevental opdrachten dat Elvis moet uitvoeren om zijn vader te vinden. De gruwelijkste dingen moet hij doen, maar hij mag niemand erover vertellen. Zal het hem lukken zijn vader terug te vinden?
Aan het begin van het boek wordt er een beeld geschetst van hoe de hoofdpersoon zijn zomervakantie voor zich ziet, maar in een korte tijd zal dit beeld in duigen vallen en zal de eerste week van zijn zomervakantie totaal anders verlopen dan Elvis in eerste instantie had gedacht, waardoor het boek eigenlijk al opent van nul tot honderd in enkele pagina’s. Zeker voor de lezer die van avonturen of detectiveboeken houdt, welke meteen in het verhaal zullen worden meegezogen.
Tijdens het verhaal wordt er vaak een beroep gedaan op de normen en waarden die de lezer heeft geleerd. Veel van de testen die Elvis uit moet voeren zijn niet moreel verantwoord en je ziet dus duidelijk ook het gevecht dat hij hiermee heeft. Hij maakt steeds weer de keuze om de opdrachten uit te voeren, zodat hij zijn vader kan redden, ondanks dat hij heel veel moeite heeft met wat hij moet doen. Je ontwikkelt als lezer een sympathie voor Elvis, omdat je kan begrijpen dat hij de vreselijke dingen doet, omdat hij het belangrijker vindt zijn vader in leven te houden. ‘Het is je vader of jij. ‘Ik ben geen moordenaar,’ zei ik wanhopig. Toen stuurde ze me weereen foto. Mijn vader met The Times van 28 juli. Iemand hield de loop van een pistool tegen zijn hoofd. ‘Oke,’ fluisterde ik. ‘Ik doe het’ (Mous, 2013, blz.135) Doordat het mogelijk is voor de lezer om zich emotioneel te kunnen inleven in de personage, is het verhaal geschikt voor lezers van twaalf jaar en ouder. Zij vinden dit belangrijk (Coillie, 2007, blz. 84).
Het verhaal heeft een flinke spanningsboog, er zijn weinig momenten om even rustig adem te halen. Voor de doelgroep is dit prima, omdat het ze niet spannend genoeg kan zijn (Coillie, 2007, blz. 75).
Wat opvallend is, zijn de vele personen die in het boek voorkomen. Deze worden verschillende malen aangehaald en hebben invloed op het boek. De een wel wat meer dan de ander. Hierdoor kan het voor de jonge lezer af en toe lastig zijn om te onthouden welke naam bij welke persoon hoort en wat voor invloed deze heeft gehad eerder in het verhaal (Coillie, 2007).
Door het verhaal heen zie je vaak terug dat de echte puberproblemen naar voren komen in het boek. Voor de jonge lezer is het hierdoor mogelijk om zich te identificeren in de hoofdpersoon (Coillie, 2007, blz. 84). ‘Wat was dat toch met vrouwen dat ze altijd alles precies willen weten en eindeloos blijven doorzeuren? Ik zou bijna wensen dat ze wat meer op Peter en Simon leek.’ (Mous, 2013,blz.33)
Wat opvallend is, zijn de vele personen die in het boek voorkomen. Deze worden verschillende malen aangehaald en hebben invloed op het boek. De een wel wat meer dan de ander. Hierdoor kan het voor de jonge lezer af en toe lastig zijn om te onthouden welke naam bij welke persoon hoort en wat voor invloed deze heeft gehad eerder in het verhaal (Coillie, 2007).
Door het verhaal heen zie je vaak terug dat de echte puberproblemen naar voren komen in het boek. Voor de jonge lezer is het hierdoor mogelijk om zich te identificeren in de hoofdpersoon (Coillie, 2007, blz. 84). ‘Wat was dat toch met vrouwen dat ze altijd alles precies willen weten en eindeloos blijven doorzeuren? Ik zou bijna wensen dat ze wat meer op Peter en Simon leek.’ (Mous, 2013,blz.33)
Daarnaast lijkt het boek me meer geschikt voor jongens als voor meisjes. Dit heeft alles te maken met dat jongens meer te motiveren zijn voor het lezen van verhalen met avontuur en spanning en minder voor het lezen van verhalen waarin veel gevoel en emotie naar boven komt. De schrijfster heeft dit wel geprobeerd, door hier in gedeelten van het boek de aandacht naartoe te brengen, maar hier ligt niet de nadruk op in het boek (Coillie, 2007, blz. 81, 85).
Als je meer boeken van Mirjam Mous hebt gelezen zul je merken dat haar verhalen veel op elkaar lijken, hierdoor worden de verhalen wat meer voorspelbaar. Toch geeft het einde van dit boek een mooie plotwending die je aan het begin van het verhaal niet echt aan ziet komen. Je zou kunnen verwachten dat de vader niet ontvoerd is, maar dat het een opgezet spel is waar op gegokt wordt door spelers, dat kun je vooraf niet aan zien komen. Je voelt mee met de hoofdpersoon welke op zijn beurt ontzettend boos is op zijn vader. Gevoelens van wraak komen op. ‘Ergens in mij stond een wraakzuchtig monster op. ‘Dat zou je wel willen weten, he?’ Ik draaide me naar de camera en controleerde op het monitorscherm of iedereen me goed kon zien. ‘Jullie houden toch zo van gokken?’ Zei ik tegen de spelers. ‘Gaat Elvis jullie wel of niet aangeven? Ik zou zeggen: place your bets...’ (Mous, 2013, blz.360) Het verhaal eindigt met een open eind, waardoor het aan de invullling van de lezer is, hoe het afgelopen zou zijn.
Reactie op ‘Test’ van Mirjam Mous.
BeantwoordenVerwijderenOok ik heb het boek van Mirjam Mous gelezen en had hier vooraf wel wat bedenkingen bij. Ik heb namelijk ook ‘Password’ gelezen en die vond ik niet heel erg spannend en wat voorspelbaar. ‘Test’ is gelukkig een stuk spannender en leest (net als ‘Password’) lekker weg. Het verhaal verloopt chronologisch en je komt al snel in een soort stroomversnelling terecht. Mirjam Mous neemt niet rustig de tijd de karakters uit te werken. Al vrij snel wordt de spanning opgeschroefd en die houdt aan tot aan het einde van het boek.
Het einde is redelijk verrassend. Daar waar de ontknoping van ‘password’ behoorlijk voorspelbaar was, weet je in ‘Test’ eigenlijk niet zo goed waar het naartoe gaat. Dat is te prijzen. De schrijfster weet de spanning tot het einde goed vast te houden.
Ook zijn er opvallende ontwikkelingen van de hoofdpersoon (Elvis Long) waar te nemen, zoals verliefdheid en lust. Elvis is verliefd op Talisha, maar de opdrachten voor Elvis gooien roet in het eten in zijn plannen die hij met haar heeft. Tijdens de opdrachten komt Elvis echter in aanraking met Jules. Voor haar ontwikkelt hij gevoelens van lust, die geprikkeld worden door het aantrekkelijke lichaam van Jules. Uiteindelijk blijkt Jules toch niet de persoon te zijn die hij dacht dat ze was en komt hij weer terug bij zijn eerste liefde…Talisha. Voor pubers lijkt me dit erg herkenbaar.
Een ander thema van dit boek is gokverslaving. Uit de ontknoping aan het eind blijkt dat een ernstige verslaving mensen zodanig kan manipuleren dat ze heel ver gaan om hun ‘gokhonger’ te kunnen stillen. De drang om te gokken en geld te verdienen dwingt de vader van Elvis tot het spelen van een onwaarschijnlijk en krankzinnig spel waarin zijn eigen zoon de hoofdrol speelt. Een ziekelijke vorm van amusement die fatale gevolgen zou kunnen hebben. Ook dit is een actueel onderwerp, waar adolescenten vaak problemen hebben met bijvoorbeeld een online-gokverslaving of andere vormen van verslavingen.
Gelukkig zit er ook veel humor in het boek. Elvis gebruikt deze humor om zijn toch wel pittige en lastige opdrachten te kunnen relativeren. Dit is bijvoorbeeld te lezen op blz. 142, ‘Nog voor ik…..stilstand kwam’. Elvis beschrijft hier in een razend tempo en op grappige wijze een aantal gebeurtenissen die elkaar in rap tempo opvolgen. Erg grappig gedaan…
Tot slot kan ik concluderen dat het een vermakelijk boek is, geschikt voor 12+ en zeker door de aangeboden problematiek jongeren zal aanspreken. Het zou zelfs een opstap kunnen zijn naar een maatschappelijke discussie over verslaving en wat dit met je kan doen.