zondag 23 september 2018

Recensie van 'Echte mannen eten geen kaas', van Maria Mosterd, door Nicole Veldhuis-Vree







Samenvatting
Maria is een meisje dat voor het eerst naar de middelbare school gaat. Thuis verveelt zij zich en ze is op zoek naar spanning in haar leven. Op dat moment ontmoet ze ‘toevallig’ een jongen, Manou, die veel ouder is dan zij en die haar de spanning brengt die zij zoekt. Dit blijkt achteraf een loverboy te zijn. In dit boek wordt beschreven wat er allemaal met Maria is gebeurd en hoe ze uiteindelijk heeft kunnen vluchten.

Waardeoordeel
Hoewel er achteraf veel vragen gesteld zijn over het waarheidsgehalte van dit boek, vind ik het toch een boek dat je bijblijft en aan het denken zet. Of het nu echt gebeurd is of dat Maria het verzonnen heeft, het is een leerzaam boek. Maria beschrijft in dit boek helder en duidelijk hoe snel ze afhankelijk is geworden van Manou en hoe snel zij haar eigen identiteit verloor

, dit heeft veel indruk op mij gemaakt. Zij schrijft hierover: ‘’Ik kon niet zelf nadenken, had geen eigen mening meer.. Ik wist niet welke kleur ik mooi vond, ik wist niet wat voor eten ik lekker vond… Als Manou een kleur mooi vond, vond ik dat ook’’ (P.59) ‘’Ik wist even niet meer wat ik moest doen toen Manu opgepakt was…Zonder Manou was ik nergens dacht ik’’ (P. 76).

Maria beschrijft in haar boek heel gedetailleerd de gebeurtenissen en geeft een uitgebreide omschrijving van de personen, zowel qua uiterlijk als qua karakter, hierdoor kun je het verhaal visueel maken en komt het gros van het verhaal op mij geloofwaardig over. Ze beschrijft nog de kleinste moedervlek dat zij op dat moment gezien heeft of het kleinste detail in kleren.  ‘’Hij had een zwarte boxer aan met een gele smiley erop.’’ (P. 19).

Het taalgebruik in dit boek is concreet, beeldend en kent een eenvoudige zinsopbouw. Hierdoor leest het makkelijk weg en is het ook voor de minder geoefender lezer een prettig en gemakkelijk te lezen boek. Tevens maakt zij gebruikt van ‘straattaal’ wat de jonge lezer erg aan kan spreken, omdat ze het herkennen. ‘We gaan doekes maken, maar maak je geen zorgen, we gaan eerst blowen’ (P. 24). Dit boek heeft mij geen seconde verveeld en ik heb het in één ruk uitgelezen.

Maria wilt met dit boek aantonen dat loverboys niet altijd de standaard loverboys zijn die meiden voor ogen hebben en dat het ook anders kan gaan dan de meeste mensen denken.
Ze is er in mijn ogen in geslaagd dit over te brengen. Je gaat ervan uit dat loverboys meiden eerst rustig inpalmen en afhankelijk maken van ze, dit is de aanpak die je als meisje te horen krijgt, maar in Maria’s geval ging dit totaal anders.  Een echte eyeopener vond ik, en zeker iets dat ik mijn leerlingen mee wil geven.

Maria beschrijft in dit boek situaties die ik ook wel eens in films heb gezien, wat maakt dat ik het boek op sommige momenten erg ongeloofwaardig vond, maar ondanks dit  vind ik het wel een aanrader voor de leeftijd van 15+. Dit omdat in het genre boeken Young Adult onder andere de onderwerpen aandacht voor seksualiteit,  andere culturen en problemen centraal staan (Van Collie 2007).  
Omdat het boek een open einde heeft, er samenhang in het verhaal zit en omdat Maria een ontwikkeling doormaakt vind ik het, ondanks het simpele taalgebruik, bij de literatuur horen.








2 opmerkingen:

  1. Besteed meer aandacht aan de inbedden van de citaten in je tekst. Bespreek je argumenten in de kern van je tekst en bespreek geen nieuwe argumenten in je slot. Let op de werkwoordspelling!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je feedback! Ik heb het aangepast.

    BeantwoordenVerwijderen