Slee, C. (1996). Afblijven. Pimento: Amsterdam.
Afblijven is een verhaal over de gevaren van drugs,
groepsdruk en vriendschap. Een clubje vrienden, allen pubers, bespreken
dagelijks hun avonturen in de pauze. Melissa, het mooiste meisje van het
clubje, is gevraagd om in een clip te dansen. Het is een droom van Melissa.
Jordi, die stiekem verliefd is op Melissa, steunt haar volledig. Maar vanaf de
eerste repetitie hebben de dansers een slechte invloed op Melissa. Onder aanvoering
van Jim, één van de dansers, neemt Melissa haar eerst hijsje van een joint. Ze
wordt meegezogen in het drugsgebruik van de dansers en vergeet de gevaren. Haar
dansdroom verandert langzaam in een nachtmerrie. Een nachtmerrie die eindigt in
het ziekenhuis. Uitgedroogd van de XTC, maar met trouwe vriend Jordi aan haar
zij.
Het
boek is één grote waarschuwing van 159 pagina’s voor pubers in de jaren ’90.
Met de opkomst van housefeesten en de gabbercultuur worden drugs mainstream in die tijd.
Carry Slee laat met ‘Afblijven’ de gevolgen zien van drugsgebruik. Slee laat je
uitgebreid kennismaken met de hoofdpersonen. Iedere jonge lezer kan zich wel
met één van de hoofdpersonen identificeren. Het is een confronterend boek dat
drugsgebruik niet romantiseert. Er wordt een realistisch beeld geschetst. Met
deze harde confrontatie slaagt Slee erin om de jonge lezer te waarschuwen. “We
kunnen nog niks met zekerheid zeggen. De een komt erdoorheen de ander niet.”
Dus niet denkt Jordi. Zeg het nou maar eerlijk, Melissa komt niet meer bij. Ze
gaat dood.” (p146) Een passage uit het boek dat alles zegt. Zelfs de dood wordt
niet geschuwd, want dit is de bikkelharde realiteit. Drugs kunnen dodelijk zijn.
Slee
creëert levensechte personages in ‘Afblijven’. Handelingen worden gedetailleerd
beschreven en de jonge lezer leert de personages uitgebreid kennen alvorens het
spannende verhaal begint. Deze lange inleiding kan wat saai overkomen, maar is
noodzakelijk om de personages helder te schetsen. “Hij doet het, hij wil
verkering! Schreeuwt ze bij de deur. Echt Fleur, die maakt het niks uit dat de
halve school kan meegenieten. ‘Wat denken jullie….?’ Schettert ze door de
ruimte heen. ‘Hij wou mij ook mee uit vragen. Nou, hoe vinden jullie dat?’
‘Jullie voelen elkaar helemaal aan.’ Kevin trekt er een zweverig gezicht bij.”
(p18) De eerste dertig pagina’s van het boek bestaan uit zulke gesprekken. Typische pubergesprekken. Voor de doelgroep misschien juist heel interessant,
maar voor mij als 28-jarige docent Nederlands was het even doorbijten.
Voor kinderen vanaf twaalf jaar zou het
verplicht moeten worden opgenomen in het opvoedpakket. Waar ouders het soms
lastig vinden om over drugs te praten, is ‘Afblijven’ vanaf bladzijde één
duidelijk: drugs zijn voor losers. Het boek zet de jonge lezer aan het denken
en beschrijft letterlijk wat drugs doen met mensen. “Het is Melissa. Jordi
herkent haar bijna niet. Ze ziet eruit of ze van een andere planeet
komt. Als hij naar haar ogen kijkt, weet hij het zeker: ze heeft XTC
geslikt.” (p70).
In het boek wordt nog over guldens gesproken, verdwalen Jordi en Melissa, omdat ze nog geen Google Maps hebben. Maar de boodschap van het boek is zelfs twintig jaar later nog relevant. Slee is erin geslaagd om een tijdloze klassieker te schrijven.
Heldere recensie, misschien wat eenzijdig. Je werkt goed met voorbeelden.
BeantwoordenVerwijderen