Zelden heb ik
een film mogen aanschouwen die mij zo aangreep als ‘Haar naam was Sarah’. In
deze verfilming van het beroemde boek van Tatiana de Rosnay uit
2007 worden twee verschillende verhaallijnen tegen elkaar afgezet.
In eerste instantie word je meegenomen
in het verhaal van Sarah Starzinsky, een jong joods meisje ten tijde van de
vreselijke razzia’s in Parijs, 1942 in Frankrijk. De tweede verhaallijn betreft
die van Julia Jarmond. Zij wil met haar man een woning in Parijs betrekken,
maar dit huis blijkt een gruwelijk geheim met zich mee te dragen.
Tijdens de film schakel je telkens over
van de vreselijke razzia’s in Parijs in 1942 en de gevolgen daarvan naar de
huidige tijd waarin Julia onderzoek doet naar deze gruwelijkheden. Voordat we
dieper ingaan op de film, eerst wat achtergrondinformatie:
-In de nacht van 16 en 17 juli 1942 werden ongeveer 13.000 Parijse joden
opgepakt en afgevoerd naar het plaatselijke wielerstadion (Vel d’Hiver).
Aldaar werden ze onder erbarmelijke omstandigheden vastgehouden tot ze konden worden
afgevoerd naar verschillende kampen. Schokkende constatering was dat deze
razzia’s werden uitgevoerd door de eigen bevolking, namelijk Franse agenten die
samenwerkten met de nazi’s.
In dit decor speelt zich de tragedie af
van het joodse meisje Sarah en haar vader, moeder en broertje Michel. In alle
hectiek die veroorzaakt wordt door deze razzia, sluit ze haar broertje op in
een muurkast. Ze belooft hem er weer uit te halen zodra de kust weer veilig zou
zijn.
In de hoedanigheid van Julia
Jarmond-Tezac vertelt actrice Kirstin Scott Thomas het andere verhaal, namelijk
van de journaliste die onderzoek doet naar deze razzia’s. Hoe meer ze in deze
geschiedenis duikt, hoe meer gruwelijke details er bekend worden. Tijdens haar
zoektocht stuit ze op de geschiedenis van Sarah Starzinsky en besluit daar
verder onderzoek naar te doen.
Ik denk dat Giles Paquet-Brenner
met de verfilming van dit verhaal deze bijzondere, maar lugubere geschiedenis
met de wereld wil delen. Bekeken door de ogen van Sarah krijgen de gruwelijke
gebeurtenissen in Parijs een menselijk gezicht. Nog schrijnender is de
constatering dat deze razzia’s zijn uitgevoerd met hulp van de plaatselijke
bevolking in de vorm van de Franse politie. Dit is tegelijk en vloek als een
zegen. Er zijn agenten met gewetensbezwaren. Specifiek één agent zorgt ervoor
dat Sarah kan overleven en ontsnappen. Hoewel Sarah diverse beproevingen te
verduren krijgt, heeft haar reis maar één doel: Weer thuis zien te komen om
haar broertje te kunnen bevrijden.
Julia krijgt in haar zoektocht
naar de waarheid ook te maken met diverse obstakels, bijvoorbeeld in de vorm
van haar moeizame relatie met haar echtgenoot en een onverwachte zwangerschap.
Ook de contacten met de familie van Sarah verlopen allesbehalve vlekkeloos.
Uiteindelijk lukt het haar steeds dichter bij de waarheid te komen en doet ze
de ene schokkende ontdekking na de andere…
De acteurs geven erg
wisselend gestalte aan hun personages. Kirstin Scott Thomas geeft op
uitstekende wijze vorm aan Julia, een zwangere vrouw die, naarmate ze steeds
meer te weten komt over Sarah, ook zelf in een identiteitscrisis belandt. Mélusine
Mayance is de ster van deze film. Zij tilt met haar acteerwerk de film naar een
hoger, dieper niveau. Ze weet als geen ander vorm en diepgang te geven aan
Sarah en zorgt ervoor dat je de film blijft kijken. Ook Niels Arestrup is een
zeer sterke acteur. Dat hij zijn karakters veel diepgang kan meegeven bleek al
in eerdere producties zoals bijvoorbeeld ‘War Horse’, waarin hij ook een
opvallend sterke rol vertolkt. Enige tegenvaller vind ik Aidan Quinn, die de
zoon van Sarah speelt. Zijn acteerprestaties laten te wensen over en zorgen
ervoor dat het einde van de film hier en daar wat inzakt. Wellicht was een
sterkere acteur hier beter op zijn plaats geweest. Door de bank genomen is de film
van hoge kwaliteit en zowel liefdevol als grimmig verfilmd.
Het verhaal is zowel
beklemmend als geloofwaardig. Het is alsof je het verhaal van Sarah meemaakt en
je ervaart haar vastbeslotenheid, onmacht en pijn. Wat dat betreft
past deze verfilming wel in het rijtje van ´Schindler´s list´ en ´De jongen in
de gestreepte pyama´. Ik zou de film zeker aanraden. Ik zou wel rekening houden
met een emotionele trip en gemengde gevoelens na afloop. De film zet je zeker
aan het denken en laat je nadenken over de waanzin van de tweede wereldoorlog.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten