Filmrecensie
Kruistocht in Spijkerbroek
Regisseur van de film: Ben Sombogaart
Jaar: 2006
Titel van het jeugdboek: Kruistocht in Spijkerbroek
Auteur: Thea Beckman
Acteurs:
|
Naam in
de film:
|
Soort rol:
|
Johnny
Flynn
|
Dolf Vega
|
Hoofdpersoon/
held
|
Stephanie
Leonidas
|
Jenne
|
Vriendinnetje van Dolf
|
Emily
Watson
|
Mary Vega
|
Moeder Dolf
en uitvinder van de tijdmachine
|
Michael
Culkin
|
Anselmus
|
De monnik die kinderen wil
verkopen aan de slavendrijvers
|
Samenvatting:
‘Kruistocht in Spijkerbroek’
vertelt over de vijftienjarige jongen Dolf die via een tijdreismachine per
ongeluk in de Middeleeuwen belandt. Dolf speelt in het Nederlands Elftal onder zeventien
jaar en als hij een wedstrijd in Spiers verpest besluit hij met de tijdmachine
van zijn moeder terug te gaan in de tijd om het probleem op te lossen. Door een
fout komt hij in het jaar 1212 terecht, raakt slaags met een aantal schurken en
wordt gered door Jenne. Jenne en de kinderen die met haar mee reizen lopen een Kinderkruistocht.
Dolf reist met hen mee met de Kinderkruistochten onder leiding van koning
Nicholaas en priester Anselmus. Door met de grote groep kinderen mee te reizen
hoopt hij een weg terug naar huis te vinden. Hij ontpopt zich als held van de
karavaan, redt kinderen en komt erachter waar deze kruistocht daadwerkelijk
voor bedoeld is.
Persoonlijk waardeoordeel
De film doet niet kinderlijk
aan, maar wordt wel gespeeld vanuit het oogpunt van een kind. Ik vind het een
spannende film als ik me bedenk welke doelgroep deze film kijkt, maar heeft voor
mij persoonlijk weinig diepgang. Het is een oppervlakkig heldenverhaal met veel
ruimte voor mysterie en niet geloofwaardige filmscenes. Een puber, zeker de
jongens (ik zie het voor me), zullen daar echter van smullen. Dolf ontpopt zich
tot held, laat de kijker zien wat je met je kennis allemaal kunt bereiken en bedenkt
een waar strijdplan om kinderen te redden. Het sociale aspect komt heel erg
naar voren in dit verhaal: één voor allen en allen voor één!
Wat deze film er mooi in beeld
brengt is de contante strijd tussen religie en het “boerenverstand”. In een
scene verdrinkt een jongetje bijna in een rivier. Als Dolf dit ziet bedenkt hij
zich geen seconde en springt het water in. Hij zwemt met de jongen naar de kant
en begint te reanimeren. Een aantal kinderen van de kruistocht worden boos en
denken dat hij ‘de ziel uit het jongetje zuigt’. Als ze zien dat het jongetje
weer bijkomt, is de eerste heldendaad verricht en heeft Dolf laten zien dat alleen
vertrouwen op God niet altijd werkt. Dit verweeft zich in meerdere scenes in de
film, en dat zorgt voor een gewaagde maar realistische kijk op verschillende
situaties. Dat is iets wat kinderen waar deze film voor bedoeld is, goed kunnen
begrijpen. Ook een volwassene kan op deze manier prima meekijken met de film en
zal dan ook niet altijd saai zijn, ondanks dat het een jeugdfilm is.
Later komt Dolf erachter dat het
geredde jongetje prins Carolus blijkt te zijn. Dolf ziet kinderen sterven van
de honger en bedenkt een plan. Door zijn heldendaad zijn de kinderen van adel
bereid hem te helpen. Tijdens een van de scenes zie je Dolf een Mars (candybar)
delen met een aantal zieke jongetjes. En daar mis ik dan de diepgang. Het lijkt
volkomen normaal dat een jongen uit 1212 zich tegoed doet aan chocolade… dat
vind ik jammer, want daar mis ik echt de geloofwaardigheid.
Een van de laatste scenes vind
ik zelf het mooist. Het lukt de moeder van Dolf te achterhalen hoe hij terug
kan komen naar zijn eigen wereld in 2006. Als hij de plek vindt wil hij samen
met Jenne, wie in het verhaal zijn vriendinnetje geworden is, meereizen in de
tijd. Dat mislukt en Dolf komt alleen terug in de tijdmachine. Hij vraagt zijn
moeder om een gunst en reist opnieuw terug naar 1212, naar zijn Jenne. En dan
komt zijn moeder erachter dat haar zoon ouder wordt, en dat ze zich meer met
hem bezig moet houden dan alleen haar werk. Zelf denk ik dat een jeugdige dit
helemaal niet zo bekijkt, en daar is het zo leuk dergelijke jeugdfilms ook als
volwassene te bekijken. Er kan met verschillende gedachten naar het verhaal van
de film gekeken worden en dat maakt het verhaal voor mij verrassend om naar te
kijken.
Voor fictieonderwijs is dit
boek erg geschikt. Een fictief verhaal met problemen uit de maatschappij van
hedendag. Een sterke combinatie die zeer bruikbaar is binnen dit onderdeel van Nederlands.
Een ding is zeker: het verhaal
sluit naadloos aan bij de belevingswereld van de jonge puber, schenkt aandacht
aan morele problemen, beschrijft een held middenin een spannend verhaal maar
laat ook zien dat deze leeftijd loskomt van ouders, verliefd wordt en op zoek
zullen gaan naar zichzelf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten