woensdag 24 oktober 2018

Reactie Onder mijn matras de erwt door Marloes Steerneman van Suzanne de Jong

Reactie op 'Onder mijn matras de erwt' door Marloes Steerneman.

Marloes Steerneman vat de bundel samen als een verhaal over een meisje van wie haar ouders gaan scheiden en oma, op wie ze gek is, langzaam richting haar einde gaat. Ik wil daarbij aanmerken dat de twijfel over het wel of niet op vrouwen vallen en de dementie telkens terugkerende onderwerpen zijn. Marloes vat het eerste wellicht samen door de zoektocht naar zichzelf naar voren te brengen en het tweede met sterke observaties van stemmingen en gevoelens. Zou je in algemene zin wel zo kunnen zeggen, maar ik vind het wel mooi om deze twee telkens terugkerende onderwerpen te specificeren.

De poppen vind ik een mooie toevoeging aan het boek, ze zijn inderdaad wel wat eng, maar deze uitstraling wordt met name door de knikker ogen veroorzaakt. Je moet eigenlijk ook niet naar de ogen kijken, maar naar wat de pop aan het gedicht koppelt zoals de erwten, de kool, de riemen enz. en dan kom je tot de waarde van de poppen voor deze gedichtenbundel.

De zin:'Ted van Lieshout gaat hierin volledig zijn eigen gang' kan ik alleen maar ondersteunen zijn eigenheid is echt enorm en maken zijn boeken tot een groot succes.

Marloes schrijft:'Alle gedichten samen vertellen een verhaal, maar elk gedicht is weer zijn eigen verhaal. Sommige gedichten kun je lezen alsof je een verhaal leest. Anderen zijn een gedicht zoals ik ze ken en waar ik 3 keer over na moet denken, wat ik overigens wel leuk vind. De manier waarop hij schrijft vind ik erg knap. Sommige zinnen zijn dubbelzinnig of worden door 1 woord met elkaar verbonden, maar de zinnen los van elkaar betekenen totaal iets anders of het tegenovergestelde.'
Ben het met Marloes eens m.n. het moeten nadenken over, want moest vaak terug lezen en sparren met mijn vriendin voor ik de clou had gevonden.

Steerneman zegt: Het is officieel een jeugdpoëziebundel maar ik vind het meer geschikt voor volwassenen gezien de diepzinnigheid van de gedichten en het voorkomen van de poppen.
Marion zegt in haar reactie: De dichtbundel voor meisjes van 12 tot 16 jaar.
Ik zou deze bundel volgens de leesfasen van Coillie willen indelingen bij de adolescentie: 15+. De reden is dat deze hoofdpersoon gedurende het boek groeit naar een meisje op de grens van volwassenheid. Psychologie, seksualiteit en diepere levensvragen spelen zeer zeker een rol. De bundel heeft daarnaast een complexere structuur door niet te kiezen voor een standaard opbouw in de diverse gedichten en de bundel kent toch wel enkele open plekken en een open einde.

Wat ik fascinerend vond aan deze gedichten, is dat het meisje erg onzichtbaar is voor de buitenwereld en zich ook zo voelt, zegt Steerneman. Ik had deze gedachten ook, maar koppelde de gedachte aan een andere tekst namelijk: 'Er is tot nu toe niemand geweest die heeft gezegd: het is fijn dat je er bent, we hebben al zolang op je gewacht (pag. 50).
Een andere zin uit het titelgedicht is mij bij gebleven, namelijk 'Helaas kon ik alleen maar worden wie ik ben'. Prachtige zin om over na te denken en het is zo waar!

'Deze bundel is dus niet echt mijn ding maar de eigenheid van de gedichten en het betrekken van de poppen en vooral de moeite die is genomen om deze te maken kan ik zeker waarderen.' Ik kan me daar helemaal in vinden, ik ben ook geen echte poëzie fan, maar kan me wel voorstellen dat Ted van Lieshout echt gewaardeerd wordt om zijn kwaliteiten en eigen stijl!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten