donderdag 11 oktober 2018

Recensie op theaterstuk All Stars, door Nicole Veldhuis


Algemeen
Naam theatervoorstelling: All Stars, de musical  
Naam regisseur: Frank Lammers
Naam geografie: Daan Wijnands
Namen belangrijkste acteurs: Jim Bakkem, Kees Boot en Lucas Hamming.
Datum en plaats bezoek: 10 oktober, Amphion te Doetinchem



Als het doek opengaat, staat iedereen al in de voetbaloutfits. Het lied ´groen als gras´, de bekende tune uit de serie All Stars, is te horen. Wat een energie straalt een ieder af en wat een lol hebben zij onderling! Ik werd gelijk enthousiast en was benieuwd naar de rest, zo´n krachtige opening dat belooft wat voor de rest van de musical.

Het verhaal gaat over een groep jongens van Swift Boys 8. Zij slaan al 25 jaar geen zondag over om met elkaar te voetballen. Deze vriendengroep voetbalt al vanaf hun 10e met elkaar en nu ze in de 30 zijn is hun leven behoorlijk veranderd. Strenge echtgenoot, vreemdgaan, zwangere vriendin, carrièreplanning, maar ondanks dat ontmoeten ze elkaar steevast op het voetbalveld, vergeten ze alle zorgen van hun dagelijks leven en hebben ze nog net zoveel kleedkamer gein als toen ze nog pubers waren.  Een deel van de mannen zou meer verantwoordelijkheid moeten nemen en andere prioriteiten moeten stellen dan alleen het voetballen en de daarbij behorende 3e helft. En hier zit echter het knelpunt, want kunnen zij voetbal wel opgeven voor een verantwoordelijk leven?

Dit is een musical waarin veel komedie, humor, maar ook mooie, aangrijpende en serieuze momenten zitten.
Waar ik een brok van in mijn keel kreeg, was de begrafenisscene van Meeuwissen. Een kist dat op het podium wordt gereden en even blijft staan vond ik erg confronterend. Echter overheersde de humor en moest ik meerdere malen erg hard lachen.
Buiten dat het goed gespeeld wordt, is het ook een feest der herkenning. Mannen, bier, voetbal, cliches, kleedkamerpraat (inclusief de naaktscene waardoor ik even in shock was), alles is te zien en te horen in deze musical.

Waar ik erg van onder de indruk was, is de rol die Kees Boot speelt. Hij speelt zowel de vader van Hero en de vader van Johnny. Twee totaal verschillende types en dit gaat hem erg goed af.  Ik had echt het gevoel dat ik naar 2 verschillende personen aan het kijken was. Pas later in de musical had ik door dat deze twee vaders door één en dezelfde persoon werd vertolkt.  

Naast de mannen, zijn het ook de vrouwen die voor een mooie dosis humor zorgen. Door hen worden de situaties realiteit  en kan ook iedere vrouw zich herkennen, met name de scene tussen vrouwen en mannen vond ik realistisch en hilarisch uitgespeeld. Want welke vrouw voelt zich nou niet op zondag zwaar tekort gedaan doordat hun man aan het voetballen is.

Kortom All Stars de musical is een  hilarische voorstelling, met een niet al te diepgaand verhaal, maar wel met een mooie boodschap. Een absolute must-see voor jongens en meiden, jong en oud. Een musical-comedy over vriendschap, eigenwijze vrouwen, vasthouden aan het bekende, het  vormen van identiteit en volwassen worden. Hierdoor vind  ik deze musical uitermate geschikt voor Young Adult, 15+.
Deze musical is een prima cultureel uitje voor een klas en is dus te gebruiken voor het fictieonderwijs. Naderhand is het leerzaam om met de klas te discussiëren over wat ze gezien hebben, de verschillende personages te bespreken en hoe zij vinden dat de personages met problemen om zijn gegaan. Kortom: ervaar, zien en geniet






Geen opmerkingen:

Een reactie posten