zondag 14 oktober 2018

Reactie op recensie 'Escape room' van Marion Bouwens

Reactie op recensie 'Escape room' van Marion Bouwens, door Hans Nikkelen.

'De auteur Maren Stoffels is een jonge schrijfster met een fijne, eenvoudige maar doeltreffende schrijfstijl. Het boek is heel plezierig en vlot om te lezen. De gebalanceerde opmaak van het boek is op het verhaal afgestemd, en met behulp van de typografie wordt de structuur van het verhaal duidelijker.' beschrijft Marion in haar recensie.
Hierin kan ik me goed vinden. Vanaf het moment dat het derde personage wordt geïntroduceerd snap je goed hoe het verhaal in elkaar zit en leer je de vier hoofdpersonages stuk voor stuk goed kennen, hun gevoelens en gedachten worden heel mooi verwoord in het verhaal, waardoor de leerlingen zichzelf misschien wel met een van de personages kan identificeren of wie weet zien ze een vriend of vriendin terug. Het vijfde personage, vanaf het begin bekend als X bleef voor mij een hele lange tijd mysterieus. Wel vermoed ik dat dit de bedoeling van de schrijfster ook is geweest om de spanning en de twijfel goed op te bouwen.

De opening van het verhaal wordt dus gedaan door X. Pas halverwege het verhaal, als de 4 kinderen in de escape room terechtkomen, weet je definitief zeker wie het is en rest nog de speculatie waarom deze persoon wraak wil nemen. Het volgende citaat, de opening van het verhaal, geeft de sfeer van het verhaal meteen goed weer (Escape Room, pagina 6) en valt op doordat het midden op de pagina wordt gecentreerd.

X

Vanaf hier zie ik Het.


Het ziet mij niet.

Het moet boeten.
Voor alles.

Het enige wat ik nodig heb is een teken.

Alsjeblieft.
Geef me een teken dat ik kan beginnen

Ik citeer Marion:  
Bovendien weet de lezer in het begin van het boek bij de hoofdstukken van Mint en Sky niet meteen of het de vertelling van een jongen of een meisje is. 
Zelf had ik hier niet echt moeite mee, er zijn wat mij betreft al vanaf het begin genoeg aanwijzingen over de identiteit van de kinderen. Marion gaat wat dit betreft eerder in haar recensie wel de mist in.
Het verhaal wordt afwisselend verteld door de vier personages, de jongens Mint en Milas en de meisjes Alissa en Sky. 
Ik zal de personages en hun relatie tot elkaar hieronder toelichten. Mint is de beste vriendin van Alissa. Ze is wel wat alternatief en onopvallend, maar probeert dat te doorbreken in het verhaal. Alissa is eigenlijk het tegenovergestelde. Open, vrolijk en knap. Ze kan alle jongens krijgen, maar is op zoek naar de ware. Sky kent beide meiden van school, ze zijn goede vrienden, en hij introduceert Milas, een collega van zijn werk als pizzabezorger. Later blijkt hij verliefd te zijn op Milas, terwijl zijn homoseksualiteit tot die tijd altijd verborgen was gebleven voor zijn vriendinnen.

Marion beschrijft dat het wel of niet kunnen vertrouwen van elkaar een kwestie is die aan bod komt in het verhaal. 
Wat mij betreft is het geheimen hebben voor elkaar een van de belangrijkste thema's van het verhaal. Door die geheimen, die X goed weet te ontdekken in slechts tientallen minuten, kan X de jongeren tegen elkaar uitspelen, waardoor ze in een nog benauwendere positie terechtkomen. Dit heeft de schrijfster heel mooi opgebouwd in het verhaal, waardoor het verhaal, voor mij in ieder geval, niet heel voorspelbaar is en er veel verrassende elementen inzitten, terwijl het één groot complot van X blijkt te zijn.

Het verhaal is opgedeeld in verschillende delen die ieder een titelpagina hebben. Deze titelpagina geeft wat structuur en helderheid aan het geheel en door bijvoorbeeld een titel als 'Dit is wat voorafging.'  of  'Dit is waar de waarheid bovenkomt'. is het voor de jonge lezer meteen duidelijk wat er staat te gebeuren. Hierdoor zijn de wisselende perspectieven in het verhaal niet heel storend, maar juist verfrissend als je gewend bent om alleen maar één perspectief tegen te komen in een verhaal. In combinatie met het onderwerp 'escape room' maakt dit een geslaagd verhaal voor een wat ervaren lezer. Ik kan het iedereen zeker aanraden om te lezen, helemaal als je, net als ik, een enorme fan bent van escape rooms.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten