woensdag 24 oktober 2018

Filmrecensie 'Spijt!' naar het boek van Carry Slee.




Spijt!, Dave Schram, 2013,Spijt!, Carry Slee

Als laatste gekozen worden met de gym. Niemand wil dat en je voelt je een sukkel als jij die persoon bent. Jochem is die persoon en helaas is dit misschien nog wel het minst erge wat hem wordt aangedaan. Jochem wordt gepest, vooral vanwege zijn gewicht. Sanne is de leider van drie. De klas ziet het gebeuren maar niemand doet wat. Behalve Vera en David. Die doen een poging het voor Jochem op te nemen en proberen hem te helpen. Volgens de laatste bladzijden uit het dagboek van Jochem waren het deze twee, samen met zijn hondje, die hem overeind hielden. Daar stopt ook het dagboek, want de pesterijen maken hem kapot en maken dat hij uiteindelijk zelfmoord pleegt.

Ik heb het boek Spijt! van Carry Slee niet gelezen maar andere titels van haar wel en haar boeken spreken mij erg aan. De onderwerpen zijn erg actueel en herkenbaar voor de jeugdige lezer/kijker. Deze film, die zich op de middelbare school afspeelt, zal kijkers zeker aanspreken. Het decor is herkenbaar en het verhaal schetst de verschillende levens van pubers. David die verliefd is op Vera en in een bandje speelt, in de weekenden moeilijk uit zijn bed komt, gezellig met vrienden naar de bios gaat en moe wordt van het gezeur van zijn oma. Vera, een knap meisje die vrijwilligerswerk doet bij het asiel, door iedereen aardig wordt gevonden en het durft op te nemen tegen de grootste pestkop van de klas. Sanne, die thuis voor haar dikke, invalide vader moet zorgen en al haar problemen voor zich houdt maar dit botviert op Jochem. De jongen die wordt gepest en niet goed voor zichzelf kan opkomen, maar wel een groot hart heeft voor dieren en een enorm talent is achter de piano. Al deze personages zorgen ervoor dat je je wel met één van hen kunt identificeren. Of je kent zelf mensen van vroeger of in het geval van de jeugdige kijker herkennen ze misschien wel hun klasgenoten in één van deze personages.


Ik vind deze film dan ook zeer geschikt voor het fictie onderwijs. Ook omdat het een op waarheid gebaseerd verhaal kan zijn. De film kan een informerende functie hebben maar ook inzicht geven in wat pesten met een ander doet en wat de gevolgen kunnen zijn. En het laat een heel realistisch beeld zien van het leven op de middelbare school. Daarmee is deze film dus zeer geschikt voor de middelbare school leeftijd. Kijkwijzer geeft aan dat deze film voor 9 jaar en ouder is maar persoonlijk vind ik deze film nogal heftig voor 9 t/m 11 jarigen.

Zelf vond ik de film ook best heftig. Als een film mij vanaf het begin pakt, word ik helemaal in het verhaal gezogen en voelt het alsof ik het zelf beleef. Verhalen waarin iemand veel onrecht wordt aangedaan en waar geweld in voor komt roepen altijd nare gevoelens bij mij op. De scènes waarin Jochem wordt mishandeld, tegen zijn wil dronken wordt gevoerd, zijn fiets wordt gesloopt en zijn kleren in een boom worden gehangen, terwijl hij onder de douche staat, maken me echt boos. Dat voel ik ook oprecht tijdens de film. De rol van Sanne wordt ook erg goed gespeeld door Charlotte Bakker, want ik kreeg echt een ontzettende hekel aan haar.
De muziek vond ik ook goed gekozen. Voor mij is muziek erg belangrijk in een film. Als ik een film eng vind zet ik het geluid uit, dan is een film ineens een stuk minder eng. In de droevige scènes rondom Jochem klonk er pianomuziek. De scènes rondom David wat vlottere gitaarmuziek. Deze muziek past ook bij de karakters van deze personages. Violen brachten een extra droevig en dramatisch effect bij het vinden van het levenloze lichaam van Jochem en tijdens zijn herdenkingsdienst.

Deze film heeft me geen goed gevoel gegeven maar dat komt vooral door de aard van het verhaal. Het is een goede film die een verhaal vertelt, wat helaas waar gebeurd zou kunnen zijn. Ik zou het niet verkeerd vinden als scholen deze film opnemen als lesstof en dit uitgebreid behandelen. In de film zegt David tegen zijn moeder: 'Iedereen vindt zijn school leuk mam'. Hij weet dat dit niet waar is en helaas is pesten hier een van de oorzaken van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten