zaterdag 13 oktober 2018

Filmrecensie - De jongen in de gestreepte pyjama van John Boyd, door Esther van Lavieren

Titel van de film: The boy in the striped pyjamas
Jaar van verschijning: 2008
Regie; Mark Herman






Hoofdrolspelers;
Bruno - Asa Butter
Shmuel - Jack Scanlon
Bruno's vader/kampcommandant - David Thewliss
Bruno's mender -Vera Farming 
Bruno's zus - Amber Beattie

Een normale Duitse jongen, in een niet normaal Duitsland. Een prachtig verhaal, twee jongens, één gevangen, één vrij, een verhaal over vriendschap, een verboden vriendschap.

Beschrijving van de film:
Bruno is de achtjarige zoon van een nazi-commandant die in Berlijn woont. Wanneer zijn vader moet verhuizen voor zijn werk gaat de hele familie mee. Ze komen terecht in een huis met de naam ‘Oudwis’. Vanuit een hoog raam in zijn nieuwe kamer ziet Bruno een hoog, groot hek met daarachter allemaal mensen dezelfde gestreepte pyjama aan. Hij gaat op verkenning uit en maakt kennis met Shmuel. Een achtjarige jongen van wie de levensomstandigheden compleet anders zijn dan die van Bruno, maar de ontmoeting groeit uit tot een vriendschap. De onwetendheid van Bruno wat zich afspeelt aan de andere kant van het hek eindigt in een tragische afloop.
De film ‘De jongen in de gestreepte pyjama’ is gebaseerd op het boek van schrijver John Boyd. Het boek werd in 2006 uitgegeven en in 2008 verfilmd. 
In de film volgen we de achtjarige Bruno die vriendschap sluit met Shmuel achter het prikkeldraad, in tegenstelling tot Bruno, begrijpt de kijker wat er gaande is, welke ramp zich achter het prikkeldraad afpeelt. Het gezin waar Bruno deel van uitmaakt staat model voor het Duitsland in de Tweede Wereldoorlog. Er is de vader, de plichtsgetrouwe nazi die doet wat hem is opgedragen en er is de moeder die zich pas gaandeweg bewust wordt wat voor vreselijks er onder haar ogen plaatsvindt. En het oudere zusje Gretel, dat haar kamer volhangt met nazi-propaganda en flirt met een knappe soldaat. Bruno en Gretel krijgen samen les van een docent die propagandaverhalen vertelt. Gretel wordt hierdoor enorm beïnvloed. Dit samen met de verliefdheid op de soldaat doet haar ontwikkelen van kind naar een onzekere jonge vrouw die haar poppen weggooit omdat ze zich daar nu te groot voor voelt. Deze scene in de film heeft een schrikeffect met een dubbele bodem. Bruno loopt door een donkere kelder, doet een lamp aan en de kijker ziet een grote berg op elkaar gegooide poppen liggen, dit refereert aan de vernietiging in de concentratiekampen. En dan is er Bruno, die geen weet heeft van wat voor vreselijks zich afspeelt aan de andere kant van het prikkeldraad.De jongen in de gestreepte pyjama zal niemand onberoerd laten. Dat de vreselijke werkelijkheid beide jongens, maar vooral Bruno, grotendeels ontgaat, is hartverscheurend en bedroevend. Er is geen uitleg nodig om te begrijpen welk drama zich op de achtergrond voltrekt. Het einde is aangrijpend en schokkend omdat je je met de hoofdpersonen identificeert. Wat Bruno overkomt staat symbool voor het onnoembare leed wat de joden in Auschwitz is aangedaan.'De jongen in de gestreepte pyjama' is een impliciete, maar keiharde confrontatie met de verschrikkingen van de Holocaust. Maar het is ook een verhaal over de vriendschap tussen twee jongens, die sterker is dan het onmenselijke wat hen omringt met een noodlottig einde. Als je deze film hebt gezien blijft deze je lang bij en waardoor je weer aan het denken wordt gezet over de diepere laag die wordt aangesneden, de Holocaust.
De muziek die in de film wordt gebruikt is op de achtergrond aanwezig, is ingetogen en passend bij de dit gevoelige onderwerp. De manier van filmen is vrij traag en er is tijd genomen de scènes uit te diepen. Dit zie je terug in de gesprekken tussen Bruno en Shmuel die een grote rol innemen in deze meeslepende film.







Het is een bijzondere film geschikt voor leerlingen rond de veertien jaar. Dit zware thema van de Tweede Wereldoorlog heeft het wel nodig om op juiste wijze geïntroduceerd te worden. Leerlingen van alle niveaus zijn geïnteresseerd in de thematiek van het verhaal: vriendschap en oorlog. In de wereld van vandaag is oorlog een veelbesproken onderwerp, overal in de wereld zijn er conflicten waardoor wellicht de angst voor en interesse in oorlog is gewekt. Door deze film wordt iedereen aan het denken gezet over de verschrikkingen die hebben plaatsgevonden in de Tweede Wereldoorlog. 
Als opdracht voor de leerlingen zou je hen het boek kunnen laten lezen en de film laten kijken.  Door de opdracht te geven deze twee met elkaar te vergelijken krijgen ze het inzicht dat een verfilming vaak heel anders is dan het boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten