dinsdag 16 oktober 2018

Reactie op recensie 'Hoe overleef ik mezelf?', van Suzanne de Jong, door Maud Beyer

De Jong schrijft het volgende over het boek 'Hoe overleef ik mezelf' van Francine Oomen: "'Hoe overleef ik mezelf?' is ook een leerzaam boek. Er gebeuren in het boek veel dingen waar elke puber tegen aan loopt en deze pubers zullen allemaal met deze dingen moeten dealen. Welke vrienden kies ik wel en niet en waarom? Hoe ga ik om met pesten op school? En vooral hoe ga ik om met mijn ouders in de puberteit?"

Ik ben het deels met De Jong eens, ik vind het namelijk ook een leerzaam boek. Er worden veel survivaltips gegeven door Rosa's vriendin Esther. Deze tips zijn voor veel pubermeiden bruikbaar, bijvoorbeeld de tips over de ideale wenkbrauw en over de gladste benen & oksels (blz. 18-19). maar ook de survivaltips die De Jong al benoemt, om geen ruzie te maken en voor het oplossen van conflicten (blz. 120-122).

Waar ik het niet mee eens ben, is dat er veel dingen gebeuren waar elke puber tegenaan loopt: de problemen volgen zich snel achter elkaar op, maar ik denk niet dat veel pubers met alle problemen van Rosa te maken krijgen en ook niet in de mate waarin Rosa er last van heeft. Dit hoge tempo van problemen vind ik, net als De Jong een zwak punt van het boek: Rosa heeft probleem na probleem en aan het einde van het verhaal is het binnen tien bladzijden weer helemaal opgelost. Rosa wordt beschreven als hét stereotype puber. Voor mij was het iets té cliché en het tempo te snel.

De Jong benoemt ook dat de communicatie per e-mail in deze tijd wel achterhaald is, maar dat het om de inhoud gaat. Dit ben ik met haar eens: kinderen gebruiken geen e-mail meer, maar voornamelijk Whatsapp en andere media. De inhoud is echter nog altijd actueel, zoals De Jong ook al aangeeft.

Ik zou het boek aanraden aan kinderen aan het einde van de schoolkindfase en aan het begin van de puberteit. Voor kinderen in de tweede klas van de middelbare school, vind ik de inhoud van het verhaal al redelijk kinderlijk.