zaterdag 27 oktober 2018

Reactie op recensie "Hoe overleef ik mezelf van Francine Oomen" door Suzanne de Jong

Misschien komt het omdat ik er weinig van mijzelf in herken maar het oordeel dat Suzanne velt "een leuk boek in een vlotte schrijfstijl" deel ik niet. Ik vond het enorm saai om te lezen met name door het hoge tempo van problemen die elkaar opvolgen, iets waar Suzanne ook aan refereert.
Doordat er zoveel korte momenten in het boek zitten gaat het nooit echt ergens over. Een probleem wordt even aangestipt, er volgt een mailwisseling en hop daar dient het volgende probleem zich al aan. Dit maakt het wat mij betreft ook zwaar onrealistisch want zelfs de meest heftige puber zal in zo'n korte tijd niet al die zaken meemaken die Rosa in het boek meemaakt.

Wat ik deel met Suzanne is dat veel zaken in het boek nu al erg gedateerd aandoen. Suzanne heeft het dan met name over de communicatie per mail tussen de jongeren in het boek maar ik kom nog veel meer zaken tegen die erg gedateerd zijn. MTV speelt nog een rol terwijl die rol nu marginaal is. Roos luistert nog naar een discman.
Het taalgebruik is zo braaf en gedateerd dat jongeren van nu dat meteen als ouderwets zullen bestempelen. Op pagina 33 bijvoorbeeld; "Rosa vloekt binnensmonds. Stik, dat betekent morgen een uur eerder op school zijn en afval prikken" of pagina 58"Kom op stroopwafel! Doe niet zo schijterig" als Roos gedwongen wordt om een truitje te stelen in een winkel.

Ook de lijstjes die te pas en te onpas in het boek komen wekken bij mij irritatie op. Ze komen heel belerend en vanuit volwassen ogen opgesteld op mij over. Ik voel dat de schrijfster de lezers van het boek toch het één en ander wil meegeven en dat bedacht te doen via de lijstjes. En als laatste de mailwisselingen met Jonas, brrrr. Zoals mijn eigen dochter van bijna veertien zei: "Die stomme gedichtjes die hij schreef, sloeg ik altijd over, zo stom".

De problemen passen ongetwijfeld bij de leeftijd van (vooral) meiden van een jaar of 12 á 13 zoals Suzanne in haar recensie ook schrijft maar of de schrijfstijl en keuze van onderwerpen nu nóg aanslaat bij die leeftijdsgroep betwijfel ik in hoge mate. Hiervoor zijn de onderwerpen té gedateerd, zijn de verhalende teksten in het boek te plat en braaf en mis ik veel actuele zaken en taalgebruik van de jongeren van nu.

Ik zag dat het boek nu online bij de Slegte te koop is voor €6,- Ik zou de paar euro aan iets besteden waar je wel plezier aan beleeft. Iets dat ik niet had bij het lezen van dit boek.