vrijdag 19 oktober 2018

Reactie op recensie 'P.S. ik ben verliefd' van Esther van Lavieren, door Martijn Mooij

Reactie op recensie ‘P.S. Ik ben verliefd’ Esther van Lavieren) door Martijn Mooij

Vriens, Jacques en Mirjam Oldenhave (2007). P.S. ik ben verliefd. Houten: Uitgeverij Van Holkema & Warendorf

Zoals Van Lavieren in haar recensie aangeeft, is P.S. Ik ben verliefd een boek voor jongeren vanaf ongeveer 13 jaar die te maken krijgen met hun eerste verliefdheid. Ik zou het boek echter zeker niet alleen willen typeren als een meisjesboek, maar ook zeker als een boek dat bedoeld is voor jongens. Uiteindelijk geeft het boek niet alleen een herkenbaar beeld van hoe onzeker een pubermeisje zich kan voelen over haar eerste serieuze verliefde gevoelens, maar laat het ook de kant van een jongen zien die moet leren omgaan met aandacht van verschillende meiden en zich aan de ene kant gevangen voelt tussen zijn gevoelens voor Sonia en aan de andere kant zijn droomcarrière als filmster wil kunnen volgen.

De schrijfstijl is inderdaad luchtig en humoristisch. De korte briefjes die je steeds leest geven steeds een impressie van hoe impulsief pubers met hun gevoelens om kunnen gaan. Op de ene bladzijde lees je een brief van Sonia die schrijft (nadat ze Sanders briefje heeft gelezen waarin hij schrijft over zijn zoenscene met Zoë in de serie waarin hij speelt): “Ik ben niet achterlijk! Waar moet ik nou weer allemaal instinken? Wat denk jij wel niet!? Je loopt al die opgeblazen soapsletten af te lebberen, en ik moet maar geloven dat het bij die domme serie hoort. Ja hoor!” (p. 56). Een bladzijde verder lees je: “Het spijt me, liefste jongen van de wereld, ik heb me vergist. (…) “Je krijgt geen zoen, maar mijn hele hart.” (p. 58). Zeker als volwassen lezer geeft dit je een gevoel van ironie en moet je glimlachen bij deze wispelturigheid, terwijl een lezer van 13-14 jaar dit waarschijnlijk veel serieuzer zal nemen en zichzelf hierin zal herkennen.

Ik ben het met Van Lavieren eens dat het niet echt komt tot echte verdieping van de hoofdpersonages. Dit heeft mijns inziens te maken met het feit dat het hele boek in feite een beetje een karikatuur is van het liefdesleven (aan-uit-aan-uit…) van een puber. Anderzijds schetst dit wel heel sterk het leven van veel jongeren van deze leeftijd.

Mijns inziens heeft dit boek niet echt een waarschuwende toon of een boodschap, zoals Van Lavieren opmerkt. Weliswaar lees je dat Sander geen liefdesrelatie kan aangaan met een 13-jarig meisje, maar zijn carriere lijkt hiervan meer de hoofdoorzaak te zijn dan dat dit strafbaar is. Bovendien komt het veelvuldig voor dat (minderjarige) meisjes verkering hebben met jongens die een stuk ouder zijn dan zij. Eerder lijken de zorgen van volwassenen, zoals die van Sonia’s pleegouders (“Ze wilden me beschermen omdat jij een soort player bent.”) (p. 95) en die van Sanders opa (“Dit is niet zomaar een meissie, dat is een bijzonder meissie. En juist daarom dacht ik ook: ik moet effe op de rem trappen.” (p. 81) bedoeld te zijn om aan te geven hoe moeilijk het hen wordt gemaakt door de wereld (van volwassenen) om hen heen.

Het boek is dan ook vooral geschreven vanuit het perspectief van pubers en geeft vooral inzicht in hun gevoelens en roept gevoelens van herkenbaarheid op. Anderzijds vind ik het boek wat mager als het gaat om herkenbare situaties en focust het zich eigenlijk alleen maar op de liefdesrelatie van Sander en Sonia. Dit maakt het boek wel enigszins cliché en voorspelbaar. Een gemiddelde scholier zal zich wel herkennen in (wanhopige) gevoelens van verliefdheid en de onbereikbaarheid, maar de schrijvers hadden dit veel meer kunnen uitwerken in b.v. situaties op het schoolplein, bij het uitgaan waar ze elkaar ontmoetten, enz. De briefvorm waarin het geschreven is, legt daarom ook beperkingen op, wat ik jammer vind.

Tenslotte is het boek makkelijk om te lezen en dun (slechts honderd bladzijden, niet altijd gevuld), waardoor het voor jongeren toegankelijk is.

Al met al is het een aardig boek dat aanspreekt voor jongeren van rond de 14 jaar. Voor meer diepgang of voor meer gelaagdheid zou ik echter uitkijken naar een ander boek.