woensdag 24 oktober 2018

Reactie op schaduwjongen van Simon Stranger door Marloes Steerneman van Suzanne de Jong

Reactie op schaduwjongen van Simon Stranger door Marloes Steerneman

Marloes heeft een mooie en complete samenvatting van Samuels verhaal geschreven. Ik zou alleen het laatste stukje, 'waardoor hij uiteindelijk een einde aan zijn leven maakt', achterwege hebben gelaten. Samuel twijfelt aan het eind van het boek meermaals tussen leven en dood en het boek blijft spannender, wanneer de afloop nog niet bekend is.


Mijn achtergrond met vluchtelingen is ongeveer dezelfde als van Marloes, ik ken veel vluchtelingen en hun verhalen en deze verhalen zijn inderdaad helaas vaak net zo heftig. Wij mogen inderdaad onze handjes dichtknijpen en Marloes ondersteunt ons geluk met een stukje tekst over het leventje van Emilie. Ik heb gedurende het boek een aantal uitspraken over het leven van Samuel opgeschreven. Deze uitspraken deden mij realiseren hoe mooi en fijn mijn leven was en hoe zwaar het leven van Samuel en andere vluchtelingen. Uitspraken als "hij was alleen maar misbruikt" (pag. 91), "alles is voorbij hij voelt het 'you have arrived at your destination" of "een begraafplaats voor al degene die niet bestaan" (pag.184).


Ben me inderdaad niet beter gaan voelen door het boek, het trekt je mee in de ellende en de uitvoerige beschrijvingen maken het, zoals Steerneman zegt, levendig. Het mooie van het boek is wel dat het mensen aan het denken zet en mensen zo hopelijk ook de andere kant van het leven van een vluchteling gaan zien. Kunnen we met dit boek en het verhaal van Samuel wat doen aan de negatieve gedachten van mensen over vluchtelingen?


Ontspanning? Marloes heeft zeker gelijk over de nare gebeurtenissen. De opbouw van het boek qua personagewisselingen vond ik juist wel weer mooi, want je krijgt een heel goed beeld van beide personages en hun gedachtegangen.
Echter vind ik ook de tijdswisselingen en de personagewisselingen samen wel wat veel, evenals de langdradige omschrijvingen van niet ter zake doende dingen en het intermezzo heeft zeker geen waarde voor het verhaal. Ben het dus grotendeels wel met Marloes eens.

Kijkend naar de leesfases van Coillie ben ik het met Marloes eens, het is een 15+ boek, alhoewel sommige volwassenen ook veel van het boek kunnen leren. Het is leerzaam (pag. 154-156), zet zeker aan tot denken en wie weet gaan jongeren en volwassenen nog eens anders tegen de vluchtelingen aan kijken.
Waarom 15+? Hoofdpersoon is qua leeftijd bijna volwassen, er is veel aandacht voor gedachtegangen en de diepere levensvragen komen ook volop aan bod. De complexere structuur hebben we het al over gehad en het einde beschrijft Steerneman mooi, want het schetsen van andere scenario's is echt wat je gaat doen. Zeker een echte aanrader!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten