‘Gruwelijke rijmen’ van Roald Dahl, uitgeverij De Fontijn te
Baarn.
Vergeet zoetsappigheid met een randje geweld en neem plaats voor pure zwarte sprookjeshumor van Roald Dahl met een dikke knipoog naar de werkelijkheid. Sommige sprookjes staan er natuurlijk al om bekend dat ze gruwelijkheden bevatten, maar de heer Dahl doet daar nog een dikke schep bovenop. Bekende sprookjes worden in rijmvorm overgoten met een sausje van seksisme (Roodkapje die een revolver uit haar slipje tovert, blz. 24) en zijn doordrenkt van nog bruter geweld (er worden regelmatig zonder pardon koppen gesneld, blz. 4) dan gebruikelijk is in standaard sprookjes. Kortom een zeer gewelddadig maar hilarisch boek tegelijk.
Voor zover het morele kompas, als dat er al is. Daar waar de
originele prins in Assepoester toch wel een brave inborst blijkt te zijn,
blijkt hij in deze rijmbundel te zijn omgetoverd in een vreselijk monster. Eén
die er niet voor terugdeinst zonder pardon koppen te laten rollen. Zeker in
zijn zoektocht naar de eigenares van het muiltje. Eenmaal aangekomen bij de
stiefzussen van Doornroosje verandert de prins in een meedogenloze bruut die in
het verhaal transformeert in een bloedbad. Koppen rollen en dat alleen maar
omdat hun voorkomen hem niet aanstaat. Assepoester kiest uiteindelijk, na het
aanschouwen van deze gruwelijkheden, voor een leventje in de luwte. Zonder
prins. Punt. Kort samengevat is niets wat het lijkt in dit boekje. Prinsen zijn
meedogenloos, dwergen zijn gokverslaafden en Roodkapje is een levensgevaarlijke
dushi die met een pistool in haar slipje rondloopt. Moreel verantwoord? Vast niet,
zeker niet voor jonge kinderen, maar wel erg grappig en daarom des te meer
geschikt voor oudere kinderen en jongvolwassenen. Genoeg van die suffe
sprookjes? Neem dit boek en niets zal meer hetzelfde zijn…
Of er een boodschap is verwerkt in dit hele verhaal? Vast
wel. Wellicht wil Dahl de absurditeit van de maatschappij belichten met zijn
gruwelijke rijmen. Sommige gebeurtenissen in het boek echter zijn (zij het in
andere bewoordingen) angstvallig herkenbaar in de huidige wereld waarin we
leven. Worden we niet dagelijks geconfronteerd met beelden van de meest
gruwelijke executies en gewelddadige excessen van eenlingen? Wellicht had Dahl
daarin een vooruitziende blik en heeft hij zijn visioenen omgezet in fantastische
verhalen. Wie zal het zeggen? De paralellen zijn beangstigend.
Misschien wilde Dahl echter gewoon mensen aan het lachen maken
en bedienen met zijn persoonlijk blik op bestaande sprookjes. Ergens denk ik
dat hij de huidige sprookjes incompleet vond en dat hij een weg zocht om zijn visie
op sprookjes te kunnen ventileren. Hoe je het ook wend of keert, Dahl heeft
hiermee een verrassende en humoristische rijmbundel (met een vette knipoog) afgeleverd die je niet
licht zult vergeten.
Dahl was een meester in het beeldend schrijven. Hij kon
schrijven voor zowel jong als oud. Zijn manier van schrijven was bijzonder: Zijn
verhalen voor volwassenen zijn vaak bizar. Zijn verhalen voor kinderen vaak
grappig en vreemd. Ook zijn ze onvoorspelbaar, griezelig en af en toe een
beetje sadistisch. Gezien het feit dat Dahl één van de meest gelezen auteurs is
van de afgelopen decennia kun je concluderen dat hij een grootmacht is op dit gebied en met deze ‘Gruwelijke
Rijmen’ heeft hij met het schrijven van deze rijmbundel een pareltje toegevoegd
aan zijn omvangrijk oeuvre.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten