maandag 22 oktober 2018

Filmrecensie 'Timboektoe' naar de boeken van Carry Slee

Timboektoe, Dave Schram, 4 oktober 2007, naar de boeken uit de Timboektoe-reeks van Carry Slee.
Hoofdrolspelers: Bo Maerten, Mees Peijnenburg, Willem Voogd

De ouders van Isa (Bo Maerten) en Kars (Mees Peijnenburg) gooien het roer om: ze hebben een camping gekocht in Frankrijk. Isa en Kars vinden dit in eerste instantie verschrikkelijk, maar al gauw maken ze nieuwe vrienden en klagen ze niet meer. Terwijl de camping helemaal opgeknapt wordt en er nieuwe vriendschappen opbloeien, komt de camping in gevaar: er wordt een andere, vijfsterren, camping geopend in de buurt en de onsympathieke eigenaar probeert Timboektoe klein te krijgen. Uiteindelijk lukt het Isa en Kars om hun camping te redden.

Tijdens mijn middelbare schooltijd heb ik de Timboektoe-reeks verslonden; de boeken vind ik geweldig! De film daarentegen was voor mij een beetje een teleurstelling. Wat ik jammer vind, is dat belangrijke gebeurtenissen uit de boeken heel snel achter elkaar volgen in de film. Dit maakt dat het voelt alsof er vier boeken in anderhalf uur worden gepropt. Isa en Kars gaan verhuizen, Jules' vader is alcoholist en maakt een botsing waardoor Jules' hond in het ravijn valt, Nona's ouders maken constant ruzie, er opent een nieuwe camping, Jules wordt aangereden door een auto en belandt in het ziekenhuis, Bryan blijkt homoseksueel te zijn, de discotheek brandt af, etc. Voor mij zijn het té veel gebeurtenissen en verhaallijnen om in één film te plaatsen. Te veel dingen worden tussen neus en lippen door nog even 'verteld', naar mijn mening.
De verhaallijnen zijn wel aangepast, eenvoudiger gemaakt, om het niet te gecompliceerd te maken voor de kijker. Toch vind ik dat het er te veel zijn. Ik vind het wel jammer dat ze aangepast zijn, omdat zo het verhaal van de boeken, die ik juist zo leuk vind, niet meer klopt. Zo krijgt Isa in de film verkering met Jules (Willem Voogd) en zet ze Justin opzij, terwijl ze in de boeken juist met Justin verkering blijft houden en Jules verkering heeft met Nona. De 'Timboektoe-wereld' waarin je leefde tijdens het lezen van de boeken, valt als het ware een beetje in duigen.
Ik ben van mening dat deze reeks niet echt geschikt is om te verfilmen.

Ik denk dat het voor jongeren tussen de twaalf en vijftien jaar wel een leuke film is: belangrijke onderwerpen die spelen in die leeftijdscategorie komen aan bod, zoals verliefdheid en vriendschap.
Toch vind ik dat er betere jeugdfilms zijn die gebaseerd zijn op boeken van Carry Slee, zoals AfblijvenLover of loser of Spijt!. Deze boeken hebben meer een zingevende functie en brengen kinderen echt wel wat mee, zoals de impact van pesten of waarom niet met loverboys mee te gaan.