zaterdag 27 oktober 2018

Reactie is geschreven op de recensie van Brigitte Ruhe, door Tom Verhaegh.

Jeugdboek 'Niet Thuis' van Jacques Vriens
Vriens J. (2017). Niet Thuis. Amsterdam: Van Holkema & Warendorf.

Deze reactie is geschreven op de recensie van Brigitte Ruhe, door Tom Verhaegh.

Brigitte stelt in haar recensie dat de karakters uitgebreid beschreven worden in het boek. Dit ben ik volledig met haar eens, sterker nog het begint al op pagina 7 nadat Mathijs een vervelende opmerking in de richting van de jarige Rosalie heeft gemaakt: “Mathijs, je moet nu iets verzinnen om het goed te maken, anders kun je naar je kamer vertrekken.’ Mathijs ging midden in de kamer staan en keek Rosalie uitdagend aan. Er kon nu van alles gebeuren: of bij bedacht iets leuks of hij deed er een schepje bovenop door nóg een rotopmerking te maken.”

Het boek is in mijn beleving uitermate geschikt voor de adolescent. Coillie stelt over de adolescent dat deze een zoektocht ondergaat naar een identiteit waarin hoofdpersonen zoekende zijn naar hun eigen identiteit. Doordat er vele verschillende karakters duidelijk omschreven worden in het boek zal een brede groep adolescenten zich aangesproken voelen. Het potentieel is groot. Niet elke hoofdrolspeler is een adolescent in het boek, maar het is wel herkenbaar omdat het om personen en karakters betreft die net wat jonger zijn, dus de lezer kan veel herkennen uit zijn nog prille leven.

Mijn persoonlijke mening is dat het een boek is dat breed uitgedragen zou moeten worden. Ik ben van mening dat dit voor veel jonge mensen een herkenbaar boek is, dat wellicht ook troost zou kunnen bieden voor een hoop lezers. Buiten dat begint het boek ijzersterk. Op de eerste pagina van het verhaal, p.5 start meteen een geheime conversatie tussen twee begeleiders van de uit huis geplaatste kinderen. Er wordt meteen een vraag gesteld: ‘Wát had Marieke ons nog niet verteld?’ Hierdoor begin het verhaal direct en leest het heel prettig verder. Dit komt ook door de compactheid van het boek, met het vrij grote lettertype en niet te veel nutteloze informatie.